From Dusk Till Dawn/Alkonyattól pirkadatig – Robert
Rodriguez
The Birdcage/Madárfészek - Mike Nichols
Twister - Jan de Bont
Independence Day/Függetlenség napja - Roland Emmerich
Phenomenon/A csodabogár - Jon Turteltaub
The First Wives Club - Hugh Wilson
Romeo + Juliet - Baz Luhrmann
The English Patient/Az angol beteg - Anthony Minghella
Daylight - Rob Cohen
Scream/Sikoly - Wes Craven
Evita - Alan Parker
Lust och fägring stor/Vágy és virágzás - Bo Widerberg
Le huitième jour/És a nyolcadik napon - Jaco Van Dormael
Un air de famille/Családi ünnep - Cédric Klapisch
Un héros très discret/Csinálj magadból hőst - Jacques
Audiard
Les voleurs/Tolvajok - André Téchiné
Conte d'été/A nyár meséje - Éric Rohmer
Mon homme/Az én pasim - Bertrand Blier
Taxi/Taxi Madrid – Carlos Saura
Tesis/Halálos tézis - Alejandro Amenábar
Tierra/Földön egy angyal - Julio Medem
Éxtasis/Extázis - Mariano Barroso
Pusher - Nicolas Winding Refn
Breaking the Waves/Hullámtörés - Lars Von Trier
Portland – Niels Arden Oplev
Stealing Beauty/Lopott szépség - Bernardo Bertolucci
Trainspotting - Danny Boyle
The Pillow Book/Párnakönyv - Peter Greenaway
Secrets & Lies/Titkok és hazugságok - Mike Leigh
Ebben az évben már egyértelműen az európai alkotások nyújtottak számomra élvezeti értéket. Természetesen a blockbuster-ek is ütöttek, olyan katasztrófafilm klasszikusokkal mint a Twister, a Függetlenség napja, vagy a Daylight. Mégis azt kell mondjam alapvetően a francia filmek uralták az ízlésemet. A Tolvajok, Az én pasim, vagy az És a nyolcadik napon mind teli találat. Spanyolok közül leginkább Saura Taxi Madridja tetszett, anno többször is megnéztem. Amenábar Halálos tézise is alap, ha a spanyolokról van szó. Azt hiszem 96-ban Bertolucci Lopott szépsége volt rám a legnagyobb hatással, és Trier Hullámtörése. Mindkettő belém égett teljesen, és a legkedvesebb filmélményeim közé tartoznak. A skandinávokat egyébként ekkor kezdtem felfedezni magamnak, pont a Hullámtörés adta a löketet, hogy jobban odafigyeljek rájuk. A Pusher később ért el hozzám, de ezer hála annak a kedves személynek aki felhívta Refn-re a figyelmemet! Aztán ebben az évben kezdtem megkedvelni Ewan McGregor-t is, a Trainspotting-nak hála. Mégis a Párnakönyvben győzött meg igazán arról, hogy nagyon árnyalt karakterek eljátszására is képes. Azt hiszem ez már filmek terén egy elég vállalható lista, de már a 95-ösön is érződött az art felé mozdulás. A következő években pedig ez a tendencia teljesen meg fog szilárdulni.
Basszus ebből is egy csomó kimaradt és néznám. Sose lesz elég az idő.
VálaszTörlésA spanyol frontot ajánlom figyelmedbe. Bár igaz, ettől idő nem lesz több! :)
VálaszTörlés