2015. július 6., hétfő

Best films 1993


Három szín: Kék (Trois Couleurs: Bleu, Krzysztof Kieslowski)
 Schindler listája (Schindler's List, Steven Spielberg)

 Jurassic Park, Steven Spielberg

Célkeresztben (In the Line of Fire, Wolfgang Petersen)

Dave, Ivan Reitman)

Zongoralecke (The Piano, Jane Campion)

 Carlito útja (Carlito's Way, Brian de Palma)

Philadelphia, Jonathan Demme

 A cég (The Firm, Sydney Pollack)

 A pelikán ügyirat (The Pelican Brief, Alan J. Pakula)
 Az ártatlanság kora (Age of Innocence, Martin Scorsese)

Sok hűhó semmiért (Much Ado About Nothing, Kenneth Branagh)

 Napok romjai (The Remains of the Day, James Ivory)
Sliver (Phillip Noyce)

 Összeomlás (Falling Down, Joel Schumacher)

 A cementkert (The Cement Garden, Andrew Birkin)

 Cápafióka (Le fils du requin, Agnès Merlet)
Kika (Pedro Almodovar)
Belle Epoque  (Fernando Trueba)

Csúzli (Kådisbellan, Åke Sandgren)

 A legkedvesebb évszakom (Ma saison préférée, André Téchiné)

Amikor elkezdtem gondolkodni filmügyileg ezen az évben teljesen kétségbe voltam esve. A kilencvenes években koromból kifolyólag leginkább közönségfilmeket néztem. Amikor elkezdtem csemegézni ezekből a filmekből erre az évre, igen csekély számú film gyűlt össze. Aztán amikor okával utána néztem az évnek, rájöttem, hogy igen csak jó év volt ez. Ahogy nézem, ez az első év amikor az art filmek kerültek túlsúlyba. Ezeknek a filmeknek a nagy részét leginkább a kilencvenes évek végén, a kétezres évek elején láttam. Emlékszem '98 tájékán faltam a francia filmeket. A legkedvesebb évszakom-at talán a Dunán láttam anno. Deneuve filmjei közül persze van ennél jobb, de mindig szívesen gondolok vissza a párosra. Aztán ott a Cementkert, anno fel sem fogtam, hogy ez Gainsbourg első szerepei közül való. Szentég mekkora színésznő! Mégis ha választani kellene egy filmet ebből az évből, amely meghatározta az ízlésemet az az új-zélandi Zongoralecke. Kosztümös, mellkasra ülős filmdráma, amelynek a hatására még mindig pontosan emlékszem. A Schindler volt a másik film, amelyet akkor láttam és kiskamaszként über a földbe döngölt (asszem elég sokat vágtam belőle). Aztán persze később újranéztem és minden hatás vadászsága ellenére vérprofinak tartom. Viszont nem az a film, amelyet szívesen megnéznék ismét. Érdekes, hogy ugyanebben az évben jött ki Spielberg Jurassic Park-ja is, és mint mindenkit engem is lenyűgözött akkor. Mindig mondom, hogy mostanában ilyen jó blockbuster-eket nem nagyon pakolnak össze. Milyen érdekes, hogy ebben az évben leginkább politikai krimikre ültünk be a moziba: Pelikán ügyirat, Célkeresztben, A cég. Természetesen Sharon következő erotikus thriller-je sem maradhatott ki (Sliver), bár közel sem volt olyan ütős mint az Elemi ösztön. Mindenesetre a filmzenéje ennek is jól sikerült, főleg az Enigma: Age of Loneliness-e.

2 megjegyzés:

  1. Jóképű lista! Sokat újra kéne nézni belőle, de a világon nincs annyi idő! :D
    Most számoltam össze, hogy 209 db film van felírva megnézésre. Ezek olyanok amiket még nem láttam. És ez folyamatosan bővül, a fene vinné el. Lehet, hogy lehet valamit szűrni belőle, de ha 5% amit végül nem nézek meg belőle, szerintem sokat mondok.
    Igaz, nem hajt semmi, hogy siessek vele. :) Kíváncsi vagyok lesz e olyan, hogy végre elkezd fogyni. Végül is új, minőségi film nem készül annyi, hogy lekössön, a régiek meg már nem lesznek többen. :)

    VálaszTörlés
  2. Hát pont ez a baj, hogy egyre több lesz. Egy csomót a kutakodások alkalmával fedezek fel, azok nálam is listára kerülnek. Bár én lustább filmnéző vagyok. Egyenlőre az aktuális filmeket kívánom megnézni, pótolni.

    VálaszTörlés