
Két dolog gondolkoztatott el ezzel kapcsolatosan és egyiktől sem éreztem magam komfortosabban. Az egyik, hogy a plázákban, tereken lógó gyerek bandák kegyetlenségének tulajdonképpen bármelyikünk gyermeke ki van téve. Hogyan is védheti meg a szülő a gyermeket az agressziótól, a lelki terrortól és az ezekből fakadó sérülésektől. Haladva a történet folyásával egyre csak szorítja a szívünket ez a tudat, mert egy védtelen gyermekről van szó, aki segítségre szorul. Őszintén szólva én már azt éreztem, hogy nem bírom tovább mert a gyermekkel szembeni igazságtalanság és kegyetlenség meghatványozza a szokásos ellenérzést is. Amennyiben ez mégsem lenne elég, ott van a másik dolog amely végképp a székbe nyomja a nézőt: a személyes tapasztalatból adódó emlékképek felidéződése. Látván ezeket a gyermeki kegyetlenségeket biztos sokaknak eszébe jut valami gyermekkorából. Mondjuk mikor a nagyobbak körül veszik és jól elverik, vagy valami hasonló. És ekkor egy kicsit gyermekként lehet a történésekre tekinteni, gyermekként fortyog bennünk az indulat, amely most sem tud kitörni mert kisgyermek vagy, és a nagyobbak erősebbek. A Diesel farmeres jelenetnél imádkoztam egy kis személyes bosszúért, hogy szaladjon el a nadrágokkal, a srác meg álljon csak ott egy szál gatyában a hidegben. Azonban a realista film nem enged meg ilyen levezetéseket, úgyhogy maradt a dupla nyomás.
A mikro szint (gyermekbandák világa) egy olyan makro környezetbe (svéd jóléti állam) olvadt bele, ahol ezeknek a farkastörvényeknek kevésbé direkt a funkciója (túlélés), tehát kontraindukált helyzetet teremt. Az, hogy ez a nézőpont mennyire sztereotip, erről lehetne vitatkozni. Bár a film éppen pengeélen táncolt a moralizálás terén, de szerencsére mégis értékítélet mentes maradt.
Mi meg ott maradtunk a paráinkkal, sztereotípiánkkal, hozzáállással kapcsolatos bizonytalanságunkkal. Hogy jó e ez nekünk? Igen, mert gondolkozásra késztet, ugyanakkor érzelmileg viszont kifacsar.
6,5/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése