2013. október 28., hétfő

Gravitáció


Nem gondoltam volna, hogy úgy állok fel a film után, hogy le vagyok nyűgözve. Tulajdonképpen örültem másfél óra fuldoklás után, hogy ismét szabályosan veszem a levegőt. Átértékelődött sok minden ez idő alatt, és valóban örültem, hogy magam mögött hagyhatom ezt az élményt. A végtelen világegyetem vonzása engem is megérintett, de sajnos a világűr közel sem az a nyugodt hely, mint amit ideáltipikusainkba beleégetünk. A látvány van a fókuszban, de ezáltal - illetve a 3D-s technika által - még inkább átélhető a történet, de annak is inkább az emocionális vetülete. Mert akárhogy is, az elsodródás a végtelen mindenségbe a legősibb szorongást idézi fel az emberben, amelyet fokoz a felfoghatatlan hatalmasság kontra apró porszem effektus, amely végigkíséri az egész filmet. A fojtogató paranoia pedig végig kitart, és a folyamatos rémületből fakadó levegőkapkodás is fokozza légszomjunkat. Amikor pedig megkezdődik az őrület, akkor az ember már azon veszi észre magát, hogy tengeri beteg. Ugyanis szégyen nem szégyen én elszédültem, a súlytalanság kiszámíthatatlan fizikáját nehezen vette be a gyomrom. Nehezen mondom ezt, de a befejezéssel is elégedett vagyok. A másfél órás tehetetlenségbe szocializálódott tudatunknak szüksége volt egy ellenpontozásra, enélkül valóban elindult volna az ember a pszichotikus tünetképződés útján. Szóval valóban a látványra épült a film, de azt tartom a legnagyobb erényének, hogy helye-közel a realista science fiction területén marad. Ez valóban megtörténhetne bárkivel, feltéve ha éppen egy űrállomás kütyüjét szerelné az űrben. Realizmusa pedig majdnem végig megmarad, nincsenek hősködések, világmegmentések, csak a túlélés, a földre való visszatérés a lényeg. A karakterrajzhoz elengedhetetlen volt egy múltbéli tragédia felidézése, és itt a színészi játék már nem volt annyira erős, de ettől függetlenül szükséges volt a történethez, hogy szerethessük az illetőt, hogy izgulhassunk érte. Ez a része lett egy kicsit hatásvadász, de az összképhez képest ez bizony hangyafaszánnyi tényező. Nincsenek értelmetlen kiállások, minden a helyén volt, a rendező Alfonso Cuarón (Anyádat is, 2001) egy lineáris történetvezetésű filmet rendezett, amelynek minden perce izgalom, ahol valóban végig szorongatjuk a mozi karfáját, vagy jobb esetben a mellettünk ülő kezét. 
Egy kicsit át is értékeltem az idei sci-fi termést és arra a következtetésre jutottam, hogy ezidáig kétségkívül ez a legeredetibb, legrealistább, és végül is leglátványosabb film is egyben, annak ellenére, hogy jómagam a rejtélyekre, eredet elméletekre épülő sci-fi-ket kedvelem jobban. Szegény Oblivion is devalválódott ennek tükrében.

8/10

10 megjegyzés:

  1. Ezt akartam hallani!!! Már foglalom is a jegyet vasárnapra! phoxie

    VálaszTörlés
  2. Szerintem be fog jönni, csak ne fordulj be!!! :)

    VálaszTörlés
  3. Nálam azért felkúszott 9-ig, de úgy érzem ugyanazt láttuk. :)

    VálaszTörlés
  4. Igen, én nem tettem közzé pontozási szempontjaimat. A 9-es nálam már klasszikus. A Gravity-ről csak jót tudok mondani, de klasszikusságáról nem vagyok meggyőződve....vagy fene tudja erről lehetne vitatkozni :)

    VálaszTörlés
  5. Most értem haza, és igyekszem magamat nem nagyon elragadtatni. Ez valami elképesztően kibeba..tt jó volt!!! Engem megvett kilóra. Életem egyik legmeghatározóbb mozis élménye. 9/10, de legyen inkább 9.5/10. Ez igen!!!!

    phoxie







    VálaszTörlés
  6. Még valami, a 2. törmelék rush -os jelentnél azon kaptam magam, hogy tátva maradt a szám! Ilyen még soha nem fordult elő velem azelőtt.

    phox

    VálaszTörlés
  7. Phoxie! Pont most gondoltam rád, hogy vajon megnézted e már. Én mérget vettem volna, hogy neked ez nagyon be fog jönni. Én társasággal voltam, 5-ből egynek nem jött be, pedig a csaj nagy horror kedvelő. Hiába magyaráztam, hogy na ez horror :) "Életem egyik legmeghatározóbb mozis élménye" no-no, talán a következő, ugyanis ha jól tudom ezt a címet a Terminator 2 birtokolja :)

    VálaszTörlés
  8. :) Igen a T2, ha ilyen audiovizuális orgazmusokat keresek, akkor azt mondanám T2, Matrix, és Ez, mindegyik ütött a maga idejében, most épp ez, de akkorát csapott, hogy még mindig fáj az arcom. Az Avatar-t valahogy meg nem szerettem annyira. A soundtrack is oda volt pakolva nagyon! Alig várom megjöjjön a Nikon-om, meg a szintim és beindulok én is, az ilyen dolgok fel tudnak dobni kegyetlenül! :). Küldöm mindenképpen ha lesz új motyó az elsők közte leszel akik tudni fognak róla! Remélem nem fogok csalódást okozni.

    VálaszTörlés
  9. Na!! Milyen keyboard-ot rendeltél be? Tényleg hatott Machinedrum :D

    VálaszTörlés