Jo Nesbø nagysikerű krimijének filmváltozata 2011-ben
készült el, lemaradásomat még csak most tudtam pótolni. A norvégok kitűnő
érzékkel írták meg a forgatókönyvet, hiszen minden részlet, minden kocka a helyén
van ahhoz, hogy a történet érthető legyen. Ez nem is csoda hiszen Lars
Gudmestad mellett Nesbø is részt vállalt a forgatókönyvírásban. Úgy látom, a
skandinávoknál most egyfajta –nevezzük- kortárs irodalomadaptációs őrület
folyik. Gondoljunk csak Stieg Larson Millenium trilógiájára: mekkora port
kavart, és nem csak az északi országokban, hanem világszerte. A tetovált lányból
még amerikai remake is készült. Ez az adaptációs hype pedig azóta is
folyamatos, és biztos vagyok benne, hogy Nesbø más regényeiből is készülni fog
a közeljövőben film, amelyre tényleg érdemes odafigyelni, mert a messze
északról eddig csak is patent adaptációk érkeztek. Így van ez a Fejvadászokkal
is. A film hozta a könyvnek „az olvastatja magát” érzését, ugyanis igen
mozgalmas másfél óra részesei lehetünk. Külön tetszett, hogy nem volt egy felesleges
jelenet sem a filmben, minden momentumnak funkciója volt. Ez külön erény,
hiszen az adaptációknál könnyen el lehet veszni a részletekben. Ennek ellenére
ez egy könnyen nézhető közönségfilm, ahol a kirakós játék összerakása a
legnagyobb élvezet. Ez egy régi recept, és lám kitűnően működik. No, de ehhez
kell a jó forgatókönyv. Az egész film a logikai csavarokra épít. Külön szeretem
azokat a filmes élményeket, amikor megvezetnek. Ugye egy jó kriminél is
tippelgetünk ki is a gyilkos, megpróbáljuk összerakni a történteket. Ez a film
is erre a logikára épít. Igazából akkor vált ki igazi hatást a film, ha végig
be tudja csapni az embert. Bevallom én meg lettem vezetve, pedig ugye kívülről
betéve ismerem már a különböző kliséket. Mire összeraktam a fejemben a sztorit,
rögtön történt valami, amely ha nem is alapig, de lerombolta az addig
felépített cselekménysort. Szóval el lehetett ezzel szórakozgatni, és külön
csavar volt a végén a főszereplő Roger konklúziója a történtekről, amely
megint új megvilágításba helyezte a cselekedeteit és motivációit. Szóval egy
izgalmas thriller ez, ahol egy fejvadász cég vezetője „másodállásban”
műkincseket rabol. Az állásinterjúk alatt szerez információt a fogásokról. Ő az
üldöző mindaddig, amíg össze nem hozza a sors egy olyan emberrel, aki üldözött
szerepbe kényszeríti, akivel nem kellett volna kezdeni. Ekkor elszabadul a
pokol, és menekülni kell, mert bizony a bosszú vérre megy. A történet persze
közel sem ilyen egyszerű, hanem csavaros, fondorlatos, szellemes, és szórakoztató,
aztán a végére még az is kiderül, hogy egy kicsit szerelmes film is,
kicsit?...inkább nagyon. Morten Tyldum rendező eddig számomra még ismeretlen
volt, azonban a színészek már közel sem. Roger-t Aksel Hennie (Max Manus,
Haverok) alakította, és hát kitűnően hozta a látszólag érzéketlen üzletember
szerepét, illetve annak jellembeli „fejlődését”. Az „igazi” fejvadászt, Clas-t,
egy ügyeletes dán szépfiú Nikolaj Coster- Waldau személyesítette meg, akinek
nemrég indult be jobban nemzetközi karrierje a Feledés, és a Trónok Harca
által. A film nemzetközi szinten is megállta a helyét, több díjra is jelölték. Ezek után
nem kérdéses, hogy előbb-utóbb az amerikai változatát is megnézhetjük majd.
8/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése