2016. február 6., szombat

Chairlift - Moth

A Moth a Chairlift harmadik albuma. Már a tavalyi év során kaptunk ízelítőket az albumról, és már ott sejteni lehetett, hogy valami történni fog ezzel a bandával. A szintipop duókkal Dunát lehet rekeszteni mostanság, ami azt illeti, előző két lemezük nem is nagyon okozott érdekes pillanatokat, bár tény, hogy néhány jó dal született azokon is. A Moth viszont ettől mérföldekre jár. 
Kezdjük azzal, hogy az album felépítése maga a tökéletesség. Nagyon erős kohézió jellemzi a lemezt, minden dalnak helye és szerepe van, ráadásul hangzásra heterogén az anyag. Egy percre sem üti fel az unalom a fejét, pont jó helyen és időben alkalmazzák minden esetben a ritmikai váltásokat. 
Ez már nem csupán egyszerű szintipop, kerül bele egy jó adag experimentalizmus, és nagyon erős a dalszerzői véna rajta. A felszín bizonyára nagyon megtévesztő, mert első hallásra nem kapja fel az ember a fejét, csak érez valami furcsát az anyagon, amely miatt újrázni van kedvünk. Igen, megéri ezt megtenni, hiszen rájövünk, hogy nem lityi-lötyi számocskák sorakoznak itt, hanem tisztességesen megírt dalok. Értem ezalatt, hogy itt a szavaknak is jelentősége van, a dalok szerkezetének, felépítésének, és a hangzásának is. Ez egy erős egységet képez, amelyet erősít, hogy mint egész (album) is nagyon koherens az anyag. A hangzási sokszínűség jellemzi az albumot. Egyrészt több korszakból merít, hiszen jelentős a nyolcvanas, és a hetvenes évekbeli hangszerelés is, mégis újszerűen szólalnak meg ezek a dalok, amelyért a legtöbbször a programozott ritmusképletek felelnek a leginkább. Van itt "future-funk" (Polymorphing, Show U Off), van break-beat-es hatás (Romeo), de szemet szúr a post r'n'b-s őrület is (Ch-Ching). Mégis ami a legjobban működik, az a belassulós elszállások. Éppen ezért nem áll messze a dream-pop-tól és a downtempo-tól sem a duó ihletettsége. 
A Crying in Public szívbe markoló dallamait, kitűnően felturbózza a nyolcvanas évekbeli billentyűs szösszenet, de az Unfinished Business-ben azt is megtudjuk, hogy Polachek-nek bizony nem éppen átlagos szintipop duócska énekhangja van. Ráadásul ez a dal mindig fel akar robbanni, de sohasem teszi, és ettől van ideális "komfort egyensúlyban". A slágeres Romeo mellett a Moth to the Flame még az igazi dancefloor szerzemény, a többi dal a középtempós, vagy a lassabb tartományban mozog. Mégis az egész arra készteti az embert, hogy rögtön táncra perdüljön, elég csak a kezdő Look Up-ra gondolni, amely kvázi előkészíti a terepet, felhúzza az embert, hogy utána már pöröghessen a ritmusokra. 
Az egész album egy hatalmas energiabomba, egyértelműen endorfinokat szabadít fel, amely így a tél vége felé igen hasznos. Így kell mostanában egy jól összerakott, igényes pop albumot készíteni!

8/10

4 megjegyzés:

  1. Szódával elmegy? :P

    Nekem a Business a kedvenc, az katartikus, viszont van pár töltelék nekem rajta (Poly, Show U), de amúgy nagyon jó album, nagyon egyben van, és csupa napfény az egész. Épp most vettem meg CD-n.

    Szerintem az előző album nagyon erős, azon sokkal komplikáltabbak és különlegesebbek a dalok, viszont annak az ízére egyelőre még nem kaptam rá annyira, hogy megvegyem. Egyelőre a Moth hangulatilag jobban tetszik.

    VálaszTörlés
  2. Asszem az írásban elég egyértelműen megmagyaráztam (megjegyzem számodra), az általad jól megjegyzett korábbi kijelentésem jelen albumhoz fűződő ízlésbeli transzformációját. Mellesleg ezek után vigyáznom kell mit is kotyogok a pillanat hevében, de azért tetszik, hogy iszod szavaimat! :D Jesszus nagyon vasárnap reggel van!!!:) Lényeg: ja, úgy van ahogy mondod, mea culpa!

    VálaszTörlés
  3. Az első mondatból nem sokat érted. :D Innék én mást is... :P

    VálaszTörlés