2015. december 4., péntek

Filmek

B filmes időszakomat kezdem túlhaladni, de még itt van néhány agyzsibbasztó, melyek között azért voltak emlékezetesebb darabok.



A magas ember / The Tall Man (2012)
Kerestem-kutattam, hogy az újhullámos francia horrorok merre is tartanak, hiszen a 2000-es évek vége óta nagy port kavaró francia horrorról nem nagyon lehetett hallani. Pascal Laugier nevét leginkább a zseniális Mártírok (Martyrs, 2009) végett lehet számon tartani. 2012-ben egy francia-kanadai koprodukciós filmben tudta megmutatni újra, hogy mi is kell a borzongatáshoz. A Jessica Biel főszereplésével készült film minden, csak átlagos horror nem. Aki a Mártírok vonalát szeretné meglovagolni, azt el kell keserítenem, vérengzés ebben a filmben nincsen. Ez a film ősi ösztönökből eredő feszültségkeltésre apellál, nevezetesen a gyermekekről való gondoskodásból eredeztethető szorongásra, amely talán ütősebb is, mint valamilyen kínzós trancsír jelenet. Kifejezetten erőssége a filmnek, hogy dacosan szembe megy a klisékkel több-kevesebb sikerrel, mindenesetre többször következik be gyökeres (általam nem kiszámítható) fordulat a filmben, amely magára a történetvezetésre, és az értelmezésre is kihatással van. A műfaji korlátokat is erősen feszegeti. A végére összeállt kissé erőltetett társadalomtudományi okfejtés is okés.
7/10



In Their Sleep / Dans ton sommeil (2010)
A Caroline du Potet, Éric du Potet rendezésében készült francia horror felütése remek, viszont az a fajta film, amelyben a lehetőségeket nem aknázzák ki. Túl hamar történik a leleplezés, éppen ezért érdektelenné válik. Ennek ellenére a készítők úgy rakták össze, hogy mégis kíváncsi marad a néző, miközben össze rakja, hogy voltaképpen eddig mit is látott. A baj csak az, hogy a végére nem lesz több, mint amit egyébként is gondolni lehetett róla, így a középszerűség felső tartományába billen a mérleg nyelve. Pedig a hangulat adott, ahogyan kell egy "rátörős" horror-nál, és még a mögöttes szándékok is érdekesek lennének, főleg az altruista segítő vonal, azonban a szerzők nem kívánták ezeket a szálakat jobban fejtegetni. Sokszor éreztem céltalannak, de az erős hangulata miatt megfogja az embert.
6/10



Úgy fent, mint lent / As Above so Below (2014)
Először is found footage, amitől kiráz a hideg, azonban meglepődve tapasztaltam, hogy az első tíz perc után egy cseppet sem zavaró. Persze van kamerába lihegés, de legalább ezt most pont arra használták, amire kell: a szűk tér okozta klausztrofóbia érzetének kiváltására. A lassú kezdés megalapozza a karakterek megismerését, de nagyon jellemfejlődésekről nem szól a film, ebből a szempontból ez a fajta kezdés egy becsapás. Ugyanakkor amikor szembesülünk a klausztrofóbiával, akkor van remény, hogy ez más lesz, hiszen saját magunktól tudunk csak félni igazán. A kínzó bezártságtól én is leizzadtam egy párszor, de éltetett az, hova is fogunk kilyukadni. Amivé alakult a történet az nem igazán az én világom, és emiatt nem tud kiemelkedő jó horror lenni. A természetfeletti katyvasz, és a megfoghatatlantól való félelem vizualizálása rontja meg a filmet. Az Indiana Jones-kodás csak hal a tortán. Itt is azt tudom mondani, mint az In Their Sleep-nél, hogy az erős hangulata elviszi a filmet, de a kiemelkedőhöz ettől több kell.
6/10



Törésvonal / San Andreas (2015)
Azért a disztrojkodás mindig is vonzott. Ha a látványt nézzük, akkor nem okoz csalódást a film. Jómagam a látvány miatt néztem meg, de azért megállapítottam, hogy Emmerich egy picivel profibb ebben. Nyilván annyiban, hogy több szimbólum borul össze az ő filmjeiben. Na de a történet, az űbergagyi. Apuci megmenti a családot, pont olyan hihetetlen szituációk közepette, mint ahogyan a 2012-ben láttuk. Éppen ezért a vizuális orgia nem tudja felejtetni, hogy egy többszörösen lerágott csontot nézünk, ahol még a szereplők sem szimpatikusak. Mondhatni majdhogynem időpocsékolás!
4/10



Mutánsok / Mutants (2009)
David Morlet vírusos zombis filmjére több helyen azt írták, hogy rendhagyó aspektusból tekint a műfajra, ahol a francia újhullám stílusjegyei érvényesülnek. A szeretet ereje mennyit bír el? Hát, azt kell mondjam, hogy ez egy fikarcnyi mást nem tudott hozni, pont olyan mint a többi zombis film, amellyel lassan Dunát lehet rekeszteni. Hogy miben tér el? A szerelmi ömlengésben, semmi másban, de ez a világot nem váltja meg. Véres, mozgalmas és kiszámítható. Halál unalom, aki jót akar magának, távol tartja magát tőle.
2/10

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése