2015. augusztus 12., szerda

The Chemical Brothers - Born In The Echoes


Számomra a Chemical Brothers mindig is etalon volt az elektronikus zenében. A kilencvenes évek közepén valami elképesztő dögösséget vittek a piacra és ez nem csupán csak a big beat nemzését jelenti. A CB félelmetes tehetséggel olvasztotta egybe az indie rock-ot a tört ritmusokkal, a klubzenével, a pszichedeliával, majd később az elektropop-pal. Ez a fajta sokszínű egység pedig a legkülönbözőbb szubkultúrákból nyert meg magának rajongókat. Ez a jóizlésből származó dögösség a kilencvenes években egyébként több elektronikus zenei formációra is jellemző volt. A The Prodigy vagy akár a Fatboy Slim esetében is (csak néhány példát említve) elmondható volt, hogy vegyes szubkultúrák hallgatói rajongtak értük. Akkor tehát volt valami a levegőben, de kétségtelen, hogy számomra a CB jelentette anno a cool-ságot, volt valami züllöttség a zenéjükben, mégis mindig kristály tisztára csiszolódott.
Az életmű első három lemeze (Exit Planet Dust 1995, Dig Your Own Hole 1997, Surrender 1999) egyértelműen mutatja azt, hogy a Chemical hangzás honnan hová tud eljutni. Az Exit minimál big beat-es hangzására épült egy kis pszichedelikus hangzás, némi klubzene (Dig Your Own Hole), majd az "stadion rock" szerű giccsé teljesedett ki (Surrender). Ez a három album a duó gyermeke (big beat) fejlődésének a lenyomata, de tovább megyek, ez egyben egy korlenyomat is. Azé az időszaké, ahol az elektronikus zenét nem zárták klub keretek közé, kitöltötte a nyílt teret, stadionokat töltött meg. A 2002-es Come With Us már egy útkeresésről szólt, visszább vett a nyitottságból és inkább introvertáltabb anyag volt. A klubhangzás-pszichedelia kombo jellemezte, de a dögösség innen sem hiányzott. Aztán 2005-ben a Push The Button-nel valami megtört. A pop zene felé orientálódott a duó, de szerencsére vagányak tudtak maradni. Zenei megoldásaik érdekesek voltak, a közreműködők pedig kifejezetten színt vittek a koncepcióba. Nem volt ez egy rossz album de a kritika által igencsak túlértékelt volt. A CB tehát kísérletezett, próbálgatta a határait. Éppen ezért volt csalódás a 2007-es We Are The Night, mert a hasonló koncepciót még egyszer már nehezebben vette be a gyomrom. Ráadásul erről az albumról eltűnt a vagányság, a dögösség, meglovagolni mégegyszer az előző album sikerét már nem tudták. 2010-ben aztán kijött a Further. Ekkorra már kijelenthető volt, hogy a diszkográfiában ezt már késői albumnak lehet címkézni. Ennek ellenére újra dögös és friss lett a hangzás, sőt a Swoon és a Another World ismeretében még előremutató is. Hangzásilag életművük leghomogénebb és szerkezetileg a legegységesebb lemezük lett.
Ugyanakkor ha őszinték akarunk lenni a CB albumokban nem a legjobb. Az adott érában mindig van három-négy meghatározó daluk, amely igencsak mély lábnyomot hagy a zenetörténetben, és azok olyan erősek, hogy elviszik a hátán az albumot.
A Born In The Echoes a mintapéldája annak, hogy 2002-től kezdve igencsak hullámzó minőségű anyagokat tesznek le az asztalra. Ugyanis a jelen kiadványt egy bizonyos szempontból a We Are The Night-hoz tudnám hasonlítani. Ezzel az albummal sem kívánják határaikat tovább feszegetni, de a különbség az, hogy nem az előző album progresszív hangzását kívánják megismételni, hanem az egész életműből csemegéznek. Nincs ezzel baj, mert ez erősen jellemző már késői lemezekre és a CB-től még egyébként sem kaptunk retrospektív szemléletű lemezt. A Born bizonyos szempontból visszakanyarodik a kilencvenes évek hangzásvilágához. A big beat előtérbe kerül, de tulajdonképpen szinte az összes Chemical-os klisé fel lesz sorakoztatva a lemezen. Ezt azért mondom, mert ebből a szempontból is visszaköszön a We Are The Night, ugyanis a Go az kifejezetten egy slágeres darab, akár onnan is lemaradhatott volna. Örvendetes, hogy ez a klisé gyűjtemény nem egy egyszerű önismétléses koncepció. A duó ezt megcsavarta azzal, hogy ismét közreműködőkkel pakolta tele a dalokat. Az ember első gondolata rögtön az volt, hogy ismét kapunk egy light-os pop albumot. Aztán jött a sokk az első hallgatások után, hogy ez nem is így van. Az történik, hogy a duó a közreműködőket saját kénye-kedve szerint használja a dalokban. Ezek a dalok egytől egyig ízig-vérig Chemical dalok, amelyhez ha úgy tetszik "csak" asszisztálnak a közreműködők. Nyilván visznek saját személyiségükből valamennyit a dalba, de nagyon minimálisat. Inkább díszítő elemként hatnak, mint húzóerőként. Ez bizonyos szempontból pozitív, mert akárhogy is nézzük ez a koncepcióban egy csavar. Másfelől azonban érződik az egymásra hangolódás kudarca. Oké tudatos ez, de csak belegondoltam abba, hogy mi lett volna ha hagyják Annie Clark-ot (St. Vincent) énekelni egyet az Under Neon Lights-ban, vagy a címadó dalban, abból valami tök izgalmas sült volna ki. Ugyanez a helyzet a záró Wide Open-nel is. Ha nem tudom, hogy Beck énekel, sajnos fel sem tűnik. Akármennyire ötletes ez a csavar, véleményem szerint eléggé félre sikerült, ahhoz karakterisztikusak ezek az előadók. Ráadásul az is nehezíti a dolgot, hogy ezúttal kevesebb hangsúly fektetődik a dallamokra, itt inkább a repetitív jelleg nagyon erős mint a korai anyagaikon.
A Born In The Echoes javára írandó, hogy önismétlés ide vagy oda, nem estek a The Prodigy csapdájába. Nevezetesen nem váltak önmaguk paródiájává, kellő érzéssel nyúltak a múltjukhoz és nem erőltetnek feleslegesen semmit.
Az viszont kevés egy ütős albumhoz, hogy megidézzük a múltat és azt csináljuk, amihez a legjobban értünk, és amit a közönségünk a leginkább vár tőlünk. Kisebb csavarok ide vagy oda ez az album pontosan erről szól. A Further után hatalmas a kontraszt, hiszen az azt bizonyította, hogy a tipikus összetevőkön túl még mindig van valami új a nap alatt. A Born pedig nem más mint a duótól egy rutin munka. A rutinnal pedig az a baj, hogy nem kiemelkedő. Erről az albumról korszakot (CB éra) meghatározó dallamot nem tudok felidézni. Hiába színes hangzásra a felhozatal, mégis egybe folyik az egész mert nincsenek kiugrások. Ez egy biztonsági munka, amellyel el lehet fesztiválozgatni vagy két évig. Sajnos nagyon átlagos színvonalú ez a lemez, bár annak a jobb fajtájából, tekintettel arra, hogy azért így nyáron azért jól csúszik. De mint CB rajongónak az én szám ezzel nem tömhető be, a retrospektív aspektust is érdekessé kell tenni. Érzem az erre való törekvést, de ez itt nem jött be, a visszájára fordult az egész. Remélem a jövőben nem válnak cikivé, mert ha a tendencia ez lesz, ez fog következni.

6/10

6 megjegyzés:

  1. Szerintem már nem lesz jövő. Ez után az erőtlen (de nekem mégis bejövős) album után nem hiszem, hogy maradt még bármi is a fiúkban. Olyan, mintha már tök únták volna az egészet.

    VálaszTörlés
  2. Az, hogy ők unták az smafu. Három-négy hallgatás után annyira untam, hogy sokszor közben már ki is kapcsoltam. Egyszerűen nem értem ezen a kritika mit eszik, mert többségében jók a kritikák. Szerintem sem sokat várhatunk már tőlük. 2007-ben már lemondtam róluk, most is ez fogalmazódik meg bennem.

    VálaszTörlés
  3. Nekem érdekes módon az első csalódott hallgatás után kimondottan megtetszett. Szerintem jó album, és végre nyoma sincs popnak. Hiába üresek a számok, valamiért mégis nagyon megfog az album. Épp ez a visszafogottság és minimalizmus tetszett meg. Én kimondottan örülök, hogy a sztárelőadók háttérbe szorulnak, mert legalább nem velük van eladva az album. St.Vincent-et pl. egy egyszerű, bárki által énekelhetett house vokállá redukálták. :)

    VálaszTörlés
  4. Visszafogottság és minimalizmus = érdektelenség. Az egyszerű house vokállá redukálás egyébként tényleg zseniális, csak nem érdekes, nem izgalmas. Nekem egyébként pont fordítva volt, kezdetben jobban oda voltam érte, aztán ahogy megismertem ki is ábrándultam. Jesszus mint valami félrement kapcsolat!! :)

    VálaszTörlés
  5. Én is untam, ellenben az új Leftfield nagyon klassz lett.

    VálaszTörlés
  6. Becsekkolom azt is. Pont egy pár napja botlottam a Leftism-be (régi szép idők), a tiéddel együtt ez már kettő jel! :)

    VálaszTörlés