
Nem véletlen, hogy nagyon kíváncsi voltam mit lehet egy The Riot Club-ból kihozni Scherfig módra. Ezúttal azonban a korai filmek gyászolása nagyságrenddel nagyobb mint korábban. Mint említettem Scherfig a korai filmjeiben az emberséget állította középpontba. Ez egyébként igaz az Egy lányrólra és az Egy napra is. A különbség csak az volt, hogy az előbbi esetekben elesett embereken keresztül ábrázolta azt, míg az utóbbiakban hétköznapi embereken keresztül. A szeretetről, gyűlöletről, emberi érzelmekről, a szolidaritásról, a tiszteletről meséltek ezek a történetek.
Egy kicsit bajban vagyok a The Riot Club kapcsán, mert bizonyos szempontból ugyanarról, bizonyos szempontból pedig teljesen másról mesél nekünk. Hiszen adott esetben ugyanerről mesél csak egy magukat kiválasztottnak és kivételesnek gondoló csoport szemüvegén keresztül. Másik megközelítésben ez a hozzáállás már nem emberség, hanem embertelenség, ez így viszont egy teljesen más perspektíva.
A The Riot Club tagjai "posh"-ok, akik az Oxford-ra járnak és egy elég bonyolult felvételi eljárással engedik be az újoncokat. A származás sarkalatos pont, bárki csak úgy nem kerülhet be. A klub tagjai hedonisták, mindent a carpe diem-nek vetnek alá, minden ő értük van. Nagy megtiszteltetés klubtagnak lenni. Mindemellett nem jelenik meg az, hogy funkcionálisan mégis mi ez a klub. Nem értem a célját, az eszközök önmagukban pedig értelmetlenek, ráadásul ellenérzést váltanak ki.
Nem tudok amellett elmenni, hogy a film története egyszerűen halmozottan meghatározó jelleggel bír az élményre nézve. Tulajdonképpen burzsuj köcsögök übermencheskedését bámuljuk egy és háromnegyed óráig, amely a nézőben robbanásig duzzadó energiákat halmoz fel. Piszkálja az ember igazságérzetét, önbecsülését és nem hagy a végére levezetést, sőt megerősít egy olyan sztereotípiát is (money talks), amelytől nem lesznek édesek az álmok lefekvéskor. Ha a provokáció volt a cél, annak ez biztos nagyon jó, de amiben erős volt eddig Scherfig az szinte ebben a filmben meg sem jelent. Kőkemény realista képet mutat be egy burzsuj club oldaláról, arról hogy, hogyan is gondolkoznak a világról, és saját hatáskörükről.
Sajnos jómagam érzelmi élmények hatására nem tudok tárgyilagos lenni a filmmel kapcsolatban, ugyanis a film története nagyon távol áll tőlem, és csak ellenérzést érzek magamban. Elismerem, hogy váltott ki belőlem hatást a film, de ez akkor is mérföldkövekre van az "ember eredendően jó" katarzisos, abszurd humor eszközeit használó rendezéseitől. Ebben a filmben egyszerűen nincs lélek. Az embertelenségnek is csak az emberséggel való párhuzamba állítással van értelme, de ez itt szerintem teljes mértékben elmarad. Viszont marad a végén egy tanulság, amely a katarzis totális ellentétét eredményezi. Nem jó ez az irány!!!!
4/10
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése