A Vulnicura-t nem előzte meg hosszas
várakozás, mint elődjeit bár tény, hogy
ehhez jócskán hozzájárultak a körülmények is. Nem sokkal a tervezett megjelenés
bejelentése után ugyanis kiszivárgott az album. Ennek ellenére most valahogy
elmaradt az album körüli gigakoncepció, hacsak a Momart-os dolgot nem tekintjük
annak, de igazából az leginkább a teljes életműhöz köthető.
Az aranyközhely
most is működik: tényleg több a kevesebb, mert bevallom őszintén a 2011-es
Biophilia-s applikációs dolgokkal valahogy nem tudtam mit kezdeni, no meg hát
ez a félig-meddig interaktív tudásátadásos dolog is igen nyögvenyelős dolog
volt, noha a szándék aláírom nemes. A Vulnicura tehát becsapódott mint egy
üstökös, és mély krátert hagy az ember lelkében.
Én már feladtam azt a reményemet,
hogy kedvenc előadóim csak egy szimpla albumot készítenek, mintha ebben a
generációban valami közös őrület lenne, hogy mindenkiben az a szikra gyullad,
hogy koncept albumot kell készíteni. Mert bizony a Vulnicura egy konceptalbum,
bár mentségére legyen mondva, itt is a
körülményeknek van befolyásoló szerepe: Matthew Barney-val történő szakítását
és annak valamiféle feldolgozását követhetjük nyomon, ha végig hallgatjuk az
albumot. A Björk-ben duzzadó indulatok,
az áradó érzelmek és az egyesülés-szétválás dimenziója mentén megszülető
gondolatok azok amelyek meghatározzák az album koncepció jellegét. Ilyen téren
pedig ez egy cseppet sem hátrány, hiszen a sérülékenység még inkább közelebb
hozza hozzánk az egyéniséget, és egy olyan „domesticába” enged minket
bepillantani, amely kizárólag az ő territóriuma. A személy közeliség igen is a
történetmesélésből fakad (nagyobb részt), gyakorlatilag ez idáig ez a
legkonkrétabb invitálás „Björkland”-be. A direktség pedig fokozza a
személyességet, ezáltal konkrétabb viszonyulást tudunk kialakítani a
szerzővel. Ez egy intim túra, talán ez a legintimebb lemeze ez idáig, amely
pont a direktség következménye. Noha a Vespertine is intim, de az tobzódik
metaforákban, a természeti képek belső világot lefestő jellegében. Míg az
utóbbi inkább a kiteljesülésről, a Vulnicura az elmúlásról és az újrakezdésről
szól.
Ez a koncepció azonban azt eredményezi, hogy a lemez egy nehéz hallgatni
valóvá válik. Azt a lelki gyötrődést, amit a szerző átél hatvan percen keresztül
befogadni nem kis teljesítmény. Easy listening-nek közel sem mondható az album,
nagyon meg kell küzdeni vele, a kirobbanó indulatokat és érzelmeket a
hallgatónak is át kell dolgoznia. Ezért
nehéz lemez a Vulnicura, hiszen ki vágyik egy óra tortúrára amikor fel tesz egy
lemezt. Ugyanakkor úgy működik mint egy hatásos filmdráma, stílszerűen
valamilyen északi hyperdrámárhoz tudnám hasonlítani. Ugye azok is úgy működnek,
hogy az ember mellkasára ülnek, de mindegyiknek van valamilyen emocionális –
adott esetben racionális- tanulsága, amely feloldozza a nézőt katartikus
pillanatot okozva. A Vulnicura pont ilyen csak a vizualitás hiányzik hozzá. A
megértés (élmények szintetizálása) okoz itt is katartikus állapotot, azonban
hogy ki mit szűr le ebből az egészből, az bizony a konkrét egyéntől
(hallgatótól) függ. Akármennyire is direkt az album, konkrét megoldást nem ad a
kezünkbe, csak egy átdolgozási utat mutat be.
A dalszövegek az ember velejéig
hatolnak, hiszen nyíltan vallanak a történésekről, és az érzésekről. A
dalszöveg a legnagyobb erőssége az albumnak. Az igazság az, hogy számomra
onnantól működött az album, hogy értelmezni kezdtem a szövegeket. A szövegek
értelmezése által bizonyos zenei megoldások is érthetővé váltak. Itt is
érvényesül az a björk-i terminus, hogy a zenének leíró, nyomatékosító funkciója
van. A fent említett megértés tehát valóban holisztikus, hiszen nem csupán a
szövegeket, a szöveg-zene egységének jelentéstartalmát, hanem az egész album
koncepciójának és ezáltal saját belső világunk megértését, racionális és érzelmi síkon
történő szintetizálását jelenti. Ha mindez sikerül akkor a zene, vagy
továbbmegyek maga a koncepció, a saját lelki világunkat írja le, amely egyet
jelent az alkotóval való egységgel, magával a katarzissal.
Visszatérve a
szövegekre, azok jelölik ki a legkonkrétabban a megértéshez vezető utat.
Rengeteg klasszikus idézet ég bele az ember tudatába. A Stonemilker első sorai
egyszerűen kitörölhetetlenek: „A
juxtapositioning fate, Find our mutual coordinate”, vagy a záró Quicksand ördögi kört definiáló
gondolata is meghatározó szellemiséggel bír: „when I'm broken I am whole and
when I'm whole I'm broken”. Számomra
mégis a Family dalszövege az, amely a legnagyobb emocionális töltettel bír.
Inkább fogalmazzunk úgy, hogy ebben véltem felfedezni amolyan tanulság
féleséget. Itt sejtek egyfajta „gyógyuló” utat Björk részéről, ezt érzem saját
magamra vonatkoztatva egyfajta ars-poetica-nak. A zene vagy egyéb művészeti
ágak passzív befogadása nem más, mint a saját átdolgozási folyamatom és ezt
annyira gyönyörűen írja le Björk: „I raise a monument of love, There is a swarm
of sound around our heads, And we can hear it, And we can get healed by it, It
will relieve us from the pain, It will make us a part of This universe of
solutions, This place of solutions , This location of solutions”
Az albumra sokan rámondták, hogy a
Homogenic hangzásvilágának a visszahozása a jelenbe. Voltaképpen van ebben egy
kis igazság, de ez inkább rész igazság. Björk nem igazán gondolkodhatott most
áttörő kísérleti projektben, ez azért érződik a lemezen. A kísérletezést most a
sarokba állította, és inkább arra fektette a hangsúlyt, hogy a zene minél
inkább kifejezze saját belső világát. Nem véletlen, hogy ismét az intenzív
vonósok kerültek az előtérbe. A Homogenic egyfajta hazatérést szimbolizált,
amolyan Izlandiságot ahol a megrendítő vonósokat erős-zakatolós ritmusképletek
egészítették ki, jelképezve a természet vadságát, az emberi tényező mellett. A
ritmusképletek itt is megvannak, de egyrészt közel sem olyan erőteljesek mint a
Homogenic-en voltak, ezek tompa alulról feltörő ritmusok. Másrészt ezek a
ritmusok ritkán állnak össze egységes ritmusképletté, a dalok egy meghatározott
pontján vannak csak jelen. Funkciójuk jelen esetben a belső zaklatottság
lefestése. Hasonló kétség kívül a két hangzásvilág de Arca és Haxan Cloak jelen
esetben a nüanszokra helyezte a hangsúlyt.
Éppen ezért én még inkább
hasonlítanám ezt a Vespertine hangzásvilágához, hiszen ott is a nüanszok
határozták meg a dolgokat, és mellékesen mindkettő egy nagyon intim lemez.
Szerencsére azonban a hasonlóságok ellenére is, felismerhető a lemez egyedi
hangzásvilága. Ugyan a fiúk nem nagyon lettek szabadjára engedve, de egy
Notget-ről akkor sem lehetne lemosni, hogy Arca keze nyomát viseli. De ez a fajta
tribal vonulat a Lionsong-ban is ott van, sőt tovább megyek a Mouth Mantra-ban
is. Sokszor még a vonós hajlításokon is érzem ezt a hatást. Annyi bizonyos,
hogy valóban nem lett ezúttal forradalmian új a hangzás (megjegyzem már a
Volta-n és a Biophilia-n sem volt), de a koncepció keretei között a maximumot
hozták ki belőle. Egyébként hangzásvilágra ez a fajta vonós-ritmusos oldal áll
hozzám a legközelebb Björk-től.
Az album egyébként nagyon becsapós, hiszen egy
balladával kezd (Stonemilker), amely simán lehetne az Unravel vonós
megfelelője, majd a Lionsong kvázi slágeres dallamaival folytatódik. Az ember
megállapítja, hogy Björk visszatalált a dallamossághoz. A History of
Touches-tól kezdve viszont szinte vége minden előre kiszámítható klisének.
Kevesebb dallam, meghökkentő dallamfelépítések. A Black Lake tíz perces trip,
ahol minden másfél percben az az érzése az embernek, hogy vége a dalnak.
Azonban fokozatosan építkezik és vonul végül nyugalomba. Arca ritmusai és a
változatosan bekapcsolódó vonósok azonban a dal repetitívsége ellenére is
nagyon izgalmassá teszik a dalt. A Black Lake mellett a másik személyes kedvencem a
Family, amely egy három részes mese. Az első rész kriptikus ritmusfélesége
velőt rázó, majd hirtelen átfordul az egész egy zaklatott kamarazenébe, majd
végül szférikus magasságokban teljesedik ki. Számomra ez már tuti beírta magát
a Björk all time favourites képzeletbeli kategóriába. Tulajdonképpen
legközelebb konkrét verzé-refrén felépítést a záró Quicksand-ben véltem
felfedezni, amely kitűnő példája annak, hogy pop-osabban is lehet kísérletező
zenét csinálni. Félelmetesek a cinek és hozzá azok a dallamok.
Az album
centrális darabjai és a vége között azonban van egy kis megtorpanás. Az Atom
Dance jó kis avantgarde darab, de nem tudom ki hogy van ezzel, de én sohasem
szerettem annyira az Antony-s közreműködéseket. Megjegyzem egyébként, hogy az
összes közül talán ez a legjobb. A Mouth Mantra-val meggyűlt a bajom. Brutál
jók a ritmusok, de ezek a dallamtalan indulatkitörések nagyon bántják a
komfortzónám. A szokásos utolsó dal előtti őrületet ez a szám képviseli,
azonban elődjei (Pluto, Declare, Mutual Core) nekem jobban működtek.
Véleményem szerint Björk ezzel a
lemezével az utóbbi idők legjobb Björk lemezét készítette el. Tette ezt úgy,
hogy ezúttal nem a kísérletezésre helyezte a hangsúlyt, hanem sokkal inkább az
intimitásra, a személyességre. Nem csak belső világát szintetizálja előttünk,
hanem zeneileg is szintézist hoz létre úgy, hogy a koncept lemez határain belül
csak erre a lemezre jellemző hangzásvilágot alakított ki. Azonban minden
pozitívuma ellenére nagyon nehéz hallgatnivaló, nem kapja el a flow-t könnyen a
hallgató, meg kell küzdeni több téren az élményért. Ezt nem feltétlenül kellene
negatívumnak tekinteni, de gyakorlatilag mégis az, hiszen az az élmény is
szükségeltetik, hogy kedvünk legyen elővenni a lemezt. Ez sokszor nincs meg
nálam, de amikor már benne vagyok nagyon tud működni. A téma adja ezt a
jellemzőt, úgyhogy vagy megbocsájtja ezt a hallgató az előadónak, vagy
egyszerűen nem veszi elő többet. Ezt mindenki maga dönti el, de én úgy vagyok
vele, hogy a kihívások mindig is spannoltak. Szerintem pedig Björk-kel érdemes
próbálkozni.
8/10
Hmmm. Értem ami mondol, de nem tudom átérezni. :) Bennem már eltörött ez a Björk dolog, illetve nem jó irányt vett stílusban, hogy vele tudjak tartani.
VálaszTörlésSzerintem sem olyan mint Volta előtt, egy kicsit az extravagáns-ság felé billent a mérleg nyelve, amely a dallamosság rovására ment. Tényleg más, viszont még mindig esemény számba megy nálam egy új anyag kijövetele. Még mindig van várakozási feszültség, és ez egy jó dolog. Az pedig kifejezetten pozitív, hogy a Volta-Biophilia-Vulnicura hármasból ez a legerősebb! Egyébként nehezen érik be, ezzel sokat kell próbálkozni, de tény, hogy rá kell érezni a sajátos útjára.
Törlés