2015. március 17., kedd

Best films 1992



Medicine Man  (John McTiernan)
Wayne világa (Wayne's World , Penelope Spheeris)
Szellem a házban  (Howards End , James Ivory)

Elemi ösztön  (Basic Instinct,  Paul Verhoeven)


Alvajárók  (Sleepwalkers , Mick Garris)
Poison Ivy (Katt Shea)
Halálos fegyver 3  (Lethal Weapon 3, Richard Donner)

 Végső megoldás a Halál (Alien 3, David Fincher)
Túl az óperencián (Far and Away , Ron Howard)
Apácashow  (Sister Act,  Emile Ardolino)
Batman visszatér  (Batman Returns , Tim Burton)
Boomerang (Reginald Hudlin)
Káin ébredése  (Raising Cain , Brian De Palma)

Twin Peaks: Tűz jöjj velem!  (Twin Peaks: Fire Walk with Me , David Lynch)
Az utolsó mohikán  (The Last of the Mohicans , Michael Mann)

 Egerek és emberek  (Of Mice and Men , Gary Sinise)

1492: A paradicsom meghódítása  (1492: Conquest of Paradise , Ridley Scott)
Több mint testőr  (The Bodyguard , Mick Jackson)
Egy becsületbeli ügy  (A Few Good Men , Rob Reiner)
Halhatatlan szerelem  (Forever Young , Steve Miner)
Egy asszony illata  (Scent of a Woman , Martin Brest)

Végzet (Damage, Louis Malle)
Három asszony (Au pays des Juliets,  Mehdi Charef)

Indokína (Indochine, Régis Wargnier)
Dermedt szív (Un coeur en hiver, Claude Sautet)

A birsalmafa árnyéka (El sol del membrillo,  Víctor Erice)
Sonka, sonka (Jamón, jamón,  Bigas Luna)

Legjobb szándékok (Den goda viljan,  Billie August)
Drengene fra Sankt Petri (Søren Kragh-Jacobsen)

 Síró játék (The Crying Game, Neil Jordan)

Ha erre az évre gondolok vissza,  jó érzés tölt el. Pedig elnézve a válogatásomat egyértelmű mainstream még mindig az ízlésem.  Zsenge  hatodikos lehettem tehát nem is csodálkozom ezen. Azon már csak mosolyogni tudok, hogy képesek voltunk moziban megnézni olyan filmeket mint a Batman visszatér, az Apáca show vagy a Bumeráng.  Biztosan tudom, hogy nem lennék képes ezeket újra nézni, de lássuk akkor mi bevállalható még mindig számomra. A sikerprodukciók közül egyértelműen az Elemi ösztön, amelyet vagy három évvel később láttam, és úgy emlékszem az első olyan film élményem volt amelyben az erotika a thriller-rel találkozott. Moziban láttam akkor az Alien 3-at is, amely már akkor csalódás volt számomra, de nem egészen. Úgy vagyok a mai napig ezzel, hogy ha az Alien univerzumban értékeljük a filmet, akkor mondhatni talán a leggyengébb a sorban. Azonban mint sci-fi –horror igen is megállja a helyét, ráadásul sajátos látványvilágot teremtett Fincher, egy hosszú videoklip-et rendezett, amely végül is erős hangulatot adott a filmnek. A legtöbb „komolyabb” filmet utólag pótoltam a kilencvenes évek közepétől napjainkig. A Síró játék nagy lenyomatot hagyott, útkereső kamaszként a „transzneműség művészköntösben” téma bizarrsága ellenére is beszippantott. Aztán a kilencvenes évek végén, kétezres évek elején a francia filmekre nagyon rá voltam cuppanva. Az Indokína Deneuve-vel az évtized legjobb filmjei között ott van. Bár máig elfogult vagyok a Deneuve filmekkel kapcsolatban, de azt gondolom mára ez tényleg klasszikus filmmé nőtt.

És egy guilty pleasure a végére: a Több mint testőrt 92-ben kétszer néztem meg moziban (!). Igaz azóta sem láttam, gondolom nem is tetszene már, hiszen kasszasiker film volt ez is. De akkori Whitney mániámat csak így, és a soundtrack albummal lehetett csillapítani.

5 megjegyzés:

  1. Ebből egy csomót nem láttam! :O Na elmentem, aztán átrágom magam rajtuk. :)

    VálaszTörlés
  2. Bár sajna a Batman visszatér nekem is esett az utóbbi években, de én arra a filmre mindig is, mint Tim Burton filmre tekintek, ezáltal továbbra sem érdektelen számomra. De épp tavaly karácsonykor láttam újra sok év után, és megállapítottam, hogy elég unalmas már, azonban a tim burton-i hangulat és látvány továbbra is pazar.

    Az Alien 3 nekem szinte mestermű, imádom a sötét és nyomasztó atmoszféráját. Mondjuk nálam mind a 4 Alien film nagyjából egy szinten van, nem nagyon tudok különbséget tenni köztük, annyira imádom mindet.

    A Sírót pedig vicces módon még csak pár éve láttam először, mondanom sem kell, rögtön beleszerettem. Azóta már láttam még egyszer.

    A Több, mint testőrt, viszont hála égnek soha sem sikerült látnom! :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pedig még nem is a Testőr megy igazán ciki számba, az amolyan éneklős- romantikus-thriller féleség. De mind a mai napig nem értem, miért özönlöttünk egy Bumerángra?? Ma ha egy hasonló lityi-lötyi szerűség trailer-t látok, rögtön kiszaladok a világból. A Sírót amúgy én is később láttam, olyan 16-17 évesen. Emlékszem amikor később leesett, hogy ez a Jaye Davidson az, aki a Csillagkapu-ban Ra-t alakította. Onnantól kezdve egy cseppet sem voltam elfogult :)

      Törlés
    2. Jé, tényleg, most, hogy mondod (a Csillagkapus dolgot). :)
      A Bumerángot én nem láttam anno moziban, emlékszem mondták tesómék, hogy az még nem nekem való, mert túl kicsi vagyok hozzá. :) Később viszont láttam, és mindig halálra röhögtük magunkat tesómmal Grace Jones jelenetein. Abból a filmből egyedül az ő jelenetei értékelhetőek a mai napig, de sajna magát a filmet már évek óta kinőttem, így sajna Jones jeleneteit is mellőznöm kell. :(

      Törlés