2014. június 10., kedd

Tori Amos - Unrepentant Geraldines




Tori Amos a kilencvenes évek nagy dalszerző énekesnői dömpingjének kitűnő alakja. Ugyan abban az időben sok felfedezett volt (Björk, Fiona Apple, PJ Harvey, Alanis Morisette) azonban valahogy működtek ezek a csajok, hatalmas egyéniségek egytől egyig, és öröm felfedezni, hogy a maiak ( Bat For Lashes, Lana Del Rey) mennyit merítenek tőlük. Ez a jelenség persze nem túl idegen, hiszen Amos is Kate Bush epigonként kezdte, aztán az évtizedek alatt kiforrott saját stílusa, legfőképp a szenvedéllyel átitatott akár erotikus előadásmód.

Első személyes benyomásom Tori-ról az a Cornflake Girl video-ja volt, amelyet a gimis osztálytársam és barátom mutatott meg és ugyan nem lettem rajongó, de kezdődő Björk mániám mellé megjegyeztem ezt a kis vörös fürtöst is. Aztán ki ne emlékezne a hétvégi klubőrületben a Professional Widow egyébként méltatlanul kínos mix-ére, máig is érthetetlenül állok kereskedelmi sikere előtt. Aztán amikor elkerültem az egyetemre kb. a második napon összebratyiztam egy Björk fanatikussal, akinél meghallgattuk közösen az Under the Pink-et. Ez volt az első Tori album amellyel megismerkedtem, noha akkortájt már a Rapsberry Swirl-t nyomatták az MTV-n. Ennek ellenére akkor ennyivel beértem, és majd csak 2002-ben kezdtem újra Tori-val foglalkozni, amikor megláttam a A Sorta Fairy Tale video-ját. És innentől jött sorban a teljes diszkográfia, és szigorúan sorrendben megismerve.

Amos az a fajta előadó aki két évente ad ki lemezeket, ez egyfelől jó a rajongóknak, másfelől meg szélesebb időspektrumú alkotói szakaszokat határol be. Ennek lehet az a hátránya, hogy unalmassá válik és valljuk be azért az alkotói ív pont emiatt nem is töretlen nála. Jómagam az első három albumot tartom a klasszikus Tori érának. Alkot egy zseniális Little Earthquakes-et (1992), amelyet az Under the Pink-el (1994) tesz még személyesebbé, és egy Boys for Pelé-vel (1996) tökéletesít kísérletezgetve, utalva egy esetleges új útra. Aztán jön a misztikus / titokzatos Tori éra, amelybe az első teljesen zenekarral felvett From the Choirgirl Hotel (1998) és az 1999-es kissé elektronizált dupla korong To Venus and Back tartozik. A zenei változás egyértelműen elidegenítésben nyilvánult meg, ezért misztikus, bár ezek az albumok elég erotikusak is. Egy feldolgozás lemez után (Strange Little Girls) és egy kvázi Greatest Hits album között (Tales of a Librarian) 2002-ben megkezdődött Tori adult pop korszaka. Az ebből a korszakból klasszikusnak számító Scarlet's Walk-al (2002) kezdődött és gyakorlatilag kisebb megtorpanással a máig tart ez a korszak. A 2005-ös The Beekeeper és legfőképpen a kísérletező kedvet újra felfedező 2007-es American Doll Posse illetve az említett Scarlet's Walk jelenti a koncept albumjainak a non plus ultráját, bár akár a 2009-es Abnormally Attracted to Sin-t is tekinthetjük koncepcionálisnak, de az már kevésbé lett túl gondolva. A nagyzenekari, komolyzenei házasításokat (Midwinter Graces 2009, Night of Hunters 2011) lehet újabb kísérletezésnek tekinteni, egy új út keresésének a zenei továbbfejlődésben. Mégis az új album a bizonyíték, hogy Tori elsősorban pop zenész, hiszen visszatért oda és maga mögött hagyta a crossover-t.

Az Unrepentant Geraldines-t az adult pop korszakába tudom sorolni, ilyen folytán ez egy visszatérés, de mégsem az, hiszen ehhez nincsen a végletekig kidolgozott koncepció. Ha saját magamat meg szeretném hazudtolni, már el tudom kezdeni, hiszen azért egy kicsi koncepció ebbe is csempészve van: a vizuális ihletés koncepciója. No de ez édes kevés az eddigiekhez képest. Az album elég sok arcú és teljesen másképp mint anno a Posse vagy a Sin volt. Eleve ott azért a koncepció összefűzte valamennyire az albumot, de ettől függetlenül hangulatra is homogén albumok voltak. A Geraldines ezzel szemben többféle hangulatot ébreszt, amely egyrészről hozzájárul a változatossághoz, másrészről viszont nem teremtődik közös nevező, amely széthúzza a dalokat a lemezen.
A sokszínűség a dalszövegekre nézve igen pozitív hatással van. Rá kell jöjjek arra, hogy Tori bármilyen benyomását képes dalszövegbe foglalni. A Geraldines-on erőteljesen tükröződik a társadalmi-politikai elkeseredettség (America, Giants Rollin Pin). Ez a fajta ihletettség nem áll távol tőlem, Tori ezt az oldalát egyébként már mesterien kiélte a Posse-n, mégis "a semmi sem változott" tudata akár rá is tud az emberre ülni, főleg az America dalszövege zavarba ejtően lúdbőröztető. A politikai ihletettség mellett ott van természetesen az, amely a rózsaszín alatt van. És igen, nemcsak a sanyarú kamaszkor létezik, bár azért az ezen a lemezen is jelen van, hanem az 50 éves Tori női mivoltának transzformálódásának is tanúi lehetünk. A kor áll itt a középpontban, a szerep változása a korral, a belső lázadás ellene, de az elfogadás (Rose Dover) mindent bearanyoz. A vívódás és az elfogadás kontrasztja végighalad a lemezen, míg a 16 Shades of Blue leginkább a vívódást, addig a Rose Dover az elfogadást testesíti meg. Az anyaság, az anyai szerep erős jelenléte erősen rá nyomja a bélyegét a lemezre. A The Beekeeper tulajdonképpen egy egész koncepciót szentelt ennek, a féltés és óvás mégis ezen a lemezen csúcsosodik ki leginkább, különösen a lányával együtt közösen előadott Promise-ban. Az utóbbi idők legbensőségesebb dala született meg ezáltal. Azt is megszokhattuk már, hogy vallási utalásokat használ Tori dalaiban. Ez jelen esetben sincs másképpen, az album fürdik ebben. Az utóbbi idők legeredetibb dalára sikerült Unrepentant Geraldines szinte tobzódik benne, de véleményem szerint a záró Invisible Boy is maga egy Jézus-ra utalás. Aztán még ott van a vizuális alkotásokból szerzett benyomások személyes vagy politikai témába való átdolgozása (America, Maids of Elphen Mere, Unrepentant Geraldines, Selkie).
Az általam létrehozott adult pop korszakba sorolás ráül a lemezre. Leginkább a The Beekeeper erára jellemző hangszerelés (orgona) és énekstílus lett erre az albumra átörökítve. Ez nagyon hangsúlyosan megjelenik túl nyújtott énekek, barokk szerű hajlítások formájában. Erről az oldalról nézve az előző albumok is hatottak a hangzásra, főleg a (újra) Kate Bush-t idéző Maids of Elphen Mere esetében. A Beekeeper többnyire elnyújtott lagymatag jellege már ott sem talált az ízlésembe, jelen esetben pedig sokszor feleslegesnek tartom ennek a jellegnek a beemelését a zenébe. Vannak dalok ahol azért jól működik (Promise, America, Selkie), de többnyire nem, és a címadó dalt egyszerűen elrontja a végén ez a fajta lezárás. Emellett azonban ismét megjelent a kísérletező kedv is. A 16 Shades of Blue hangulatra a régi Tori-t idézi, de elektronikus zenei minimalizmusával akár érdekes utat nyithat a jövőre nézve. A Rose Dover felépítése egyedi és kiszámíthatatlan, hangszerelése eklektikus és még az sem zavaró, hogy a közepén lévő intermezzo a Posse-t idézi. Zeneileg mégis amiért a legtöbben kedvelni fogják ezt az albumot, hogy Tori lírikusabb része ismét hangsúlyossá vált. Ki ne szeretett volna egy egyszál zongorás albumot Tori-tól? Ugyan ezt nem kaptunk, de eléggé túlsúlyba került az albumon Tori ezen arca. Az igazság az, hogy ezek a dalok ismét jól sikerültek, újra érzek szenvedélyt bennük, újra libabőrös a dallamuk, és ismét könnyet facsarnak az ember szemébe. Az Oyster ebből a szempontból az egyik csúcsdal a lemezen, dinamikus, szenvedélyes, elkeseredett és emellett emelkedett és optimista: újra elsírtam magam hosszú idő után egy Tori dalon, úgyhogy ez a dal bekerült az all time favorites kategóriába. Érdekesnek találom, hogy a vélelmezett „mester és tanítvány”oda és vissza is hatnak egymásra, ugyanis a „Turn”-nél nekem mindig Natasha Kahn (Bat For Lashes) jut eszembe. Emellett a zavaros kamaszkort idéző Wild Way, a gyászos Wheatherman, a bájos Selkie és az ismétlődő Invisible Boy is szerethető darabok.

Egyrészről örülök annak, hogy hosszú idő után ennyire személyes, szenvedélyes és egye fene itt-ott erotikus dalokat kaptunk, de emellett még ott van ezer más. Ugyan itt-ott jól működik az adult pop, de többnyire nem kedvelem és számomra ebből erednek az üresjáratok. A Wedding Day refrénje hiába katartikus, mégis döguncsi. A Giants Rolling Pin számomra erőltetett benyomást kelt, ahol a Leather által megkezdett „játékos” Tori hangulatot próbálj egyfajta contryfolk-ba olvasztani. A Maids of Elphen Mere refrénje is teljesen feleslegesen hatásvadász.
Mégis a legnagyobb problémám a lemezzel, hogy nem látok utat. Sok mindent szintetizált itt, de nem látom a helyét az életműben, mi a lemez létjogosultsága. Esetleg a szintézis? Igazából annak sem igazán jó. Igazából akárhányszor is hallgatom meg a lemezt, ez az őrlődés nem múlik el. A lemezen vannak jó dalok, de egységben sajnos nem működik, a dalok szétesnek, nincs kohézió. Szeretném azt érezni, hogy jó de inkább ez egy rutin munkának tűnik, így inkább az átlagos felé hajlok (fogalmazhatok úgy is, hogy majdnem oké).

6,5/10

9 megjegyzés:

  1. Hihetetlen, hogy a Torival való megismerkedés menete is egyforma. :) A 90es években csak 1-2 számát ismertem, de nem foglalkoztam még Torival. A Cornflake volt vtermészetesen amivel én is megismertem, de én azt ki nem állhattam akkor, és ez nagyon ma se változott. Aztán a Sneeze-be rögtön szerelmes lettem, de internet híjján nem tudtam utána nézni, és kb. 1-2x hallottam TV-be, aztán évekig nem is hallottam újra. Majd a Sorta volt az, ami alapján végre elkezdtem felfedezni Tori-t. Illetve a Hotel című szám, ami véletlenül jött le a netről, mert Madonna American Life-ját akartam letölteni megjelenés előtt, és valami rettentően jó fej hülye American Life cím alatt a Hotel-t tette fel a netre. Annak hatására viszont rögtön leszedtem a Hotel albumot, tehát jót tett velem az, aki meg akarta szivatni a többieket. :)

    A 16 Shades viszont szerintem nem mutat új utak felé, hisz az elektronika már a Hotel albumon is jelen volt, és a Sin-en ismét hangsúlyos volt. Bocs, hogy így belepofázok az írásodba, ami egyébként olyan maratoni hosszúságú lett (ami jó dolog!), hogy még hugyoznom is ki kellett menni közben. :D

    VálaszTörlés
  2. Azért a sliccnél remélem vigyáztál, ja vagy gombos? :D Valóban volt elektronika a Hotel-en de nem sok, igazából a Venus-on lett az elektrós hangzás kiteljesítve. A Hotelt én inkább élő zenekaros albumnak tartom, ahol már nagy hangsúly van a zenekaron és kevesebb a zongorán. A Shades mint írtam minimál, az említett két album dalai cseppet sem voltak minimálok. Azt hiszem most már ott tartok, hogy csak megkérlek, nem ez volt az első hasonlóságunk ;) Tori-val kapcsolatban kapatból a második, mert ugye a Sneeze a kedvenc dalunk!

    VálaszTörlés
  3. Egyik se, alsógatya volt, mert a lakásban a melegben mégiscsak egy szál gatyában vagyok. ;)

    VálaszTörlés
  4. Igazad van, te is tudsz valamit! A fekete slankít :D

    VálaszTörlés
  5. Jut eszembe nem szereted a Cornflake Girl-t?? Számomra sokat jelent ez a dal én nagyon szeretem, viszont azt tapasztaltam, hogy a studiós verzióban működik inkább, az élő felvételektől eddig nem nagyon voltam odáig, bár a Venus-os verzió kivétel. Akkor gondolom a Playboy Mommy-t sem szereted, az is elég Cornflake-es, jómagam azért állok vele hadilábon. Aminap viszont meghallgattam újra a The Beekeeper-t és rájöttem, hogy a Witness is tiszta Cornflake Girl. Egyébként tök jók ezek a dal transzformációk, simán végig lehetne egy másik dallal is vezetni az életművet.

    VálaszTörlés
  6. Jé, még írtál? :) Olyan rossz, hogy nem tudok értesítőt kapni, ha érkezik nálad bejegyzés, ami nekem szól. A blog.hu ebből jobb.

    Utálom a Cornflake-et. :) Gyerekként ismertem meg, ami nem biztos, hogy jót tett, ma pedig már nem tudom megszeretni, bár az ilyen dallamvezetéseket ma sem szeretem. A Playboy-t imádom, katartikus. Nekem az teljesen más. A Witness-t nem szeretem, csak a lúdbőröztető kiállást benne. Nagy kár, hogy nem az egész szám olyan. A Beekeeper-ön ez pont az egyik kakukktojás nekem, amit nem bírok. Ezen kívül még 2 van rajta, de a többi szám jobbnál jobb rajta. Szerintem nincs még egy Tori album, amin egyszerre ennyi jó szám van. Csak ne lenne így túlnyújtva, ez az egy hibája.

    VálaszTörlés
  7. Sidikém az Abnormally-ról is ezt mondtad: "Szerintem nincs még egy Tori album, amin egyszerre ennyi jó szám van" (nem akadékoskodom egy cseppet sem) :) Fogadjunk, hogy a másik kakukktojás az Ireland (számomra a halál), több tippem nincs. Egyébként az AATS-t is lepörgettem ismét és megváltozott a véleményem, tulajdonképpen jobb mint a Beekeeper (nálam eddig rosszabb helyen volt), egy csomó mindenre ráéreztem és tettszett. Ja és a Starling tényleg nem töltelék, nem is tudom miért nem kedveltem korábban. Ez a Beekeeper pedig akárhányszor hallgatom nem áll egybe, de én meg a Witness-t kifejezetten szeretem rajta, és tényleg van rajta sok nagyon jó szám. Nem véletlenül vontam párhuzamot az újjal, pont ezt érzem itt is, de összességében talán az új mégis jobb (bár az is igaz, hogy a Beekeeper-t is megszoktam már úgy ahogy van). Kár, hogy a Garlands nincs az albumon....

    VálaszTörlés