2014. április 6., vasárnap

Nymphomaniac (2. bejegyzés)



Előre bocsájtom a film ketté szakítása a filmélmény rovására megy. Ugyanis egységben látva kristályosodik ki a vélelmezett alkotói szándék. A második rész magamévá tétele után kezd világossá válni a metaforikus világa a filmnek, amely az első részben sejtetett de mégis üres audio-vizuális keretrendszer maradt. Haladva azonban a történésekkel végül is ez a keretrendszer megtelik tartalommal, amelyet jól esik visszavonatkoztatni az első részre. Mégis így az egész megtörik, noha az egyben négy órás játékidő sem könnyítené meg a film „emésztését”. Lehet választani melyik a kevésbé rossz megoldás, ha már így alakult. Talán mégis ez, de akkor nem szabad sok időt hagyni a két rész között, hogy könnyebben álljon egységes egésszé. 
Másrészről akár ezt is tekinthetnénk a tudatosan jól felépített neurotikus koncepció elemének is akár, hiszen ez a film a végletes ellenpontok közötti csapongás filmje. Ezeknek az ellenpontoknak a legdirektebb megnyilvánulása (tudatosan vagy sem) a két részre osztás, noha tartalmában a második rész nem fordul ellenkezőjébe, mégis a sodródás és a tudatos felvállalás között meghúzódó árok egy profán ellenpontot hoz létre, amely a két rész közötti alapvető különbségre világít rá. Ugyanakkor az ellenpontok között meghúzódó feszültség tartja össze a koncepciót, tehát a végletek ugyanazt a lényeget képezik le, ha úgy tetszik különböző aspektust testesítenek meg. Ezeket megfogalmazhatjuk nagyon egyszerű filozófiai alapvetésekkel, ahol a materiális és a szellemi egymás mellett elfér, sőt egymás nélkül nem tudnak létezni, mint ahogyan a világosság a sötétség nélkül sem. Ebből a megvilágításból tehát a filmet nem is a kauzalitás felől kell megközelíteni, hanem sokkal inkább rendszerben értelmezést feltételez. Éppen ezért a filmmel kapcsolatos korábbi bejegyzésem központi kérdése (miért történik amit látunk, mi a célja) okafogyottá válik. Nyilván fontosak a miértek, de annál sokkal fontosabbak azok a motívumok, amelyek segítenek leképezni az univerzális egységet. 
Látszólag képet kapunk a főhősnő (vélhetőleg az alkotó) szerelemhez (effektíve szexualitáshoz) fűződő viszonyáról. A szexualitás van a középpontban (erről szól a történet), tehát ezen kiindulási alapon keresztül jutunk el a neurotikus személyiséget foglalkoztató központi gondolathoz, hiszen a film ismét egy selfterápiás keretek közé helyezett öngyógyítási fázis lehet, reméljük ezúttal az utolsó. 

A film tele van képi metaforákkal. Az egyik leggyakrabban előforduló közülük a fa. Mára már elcsépelt lehet az utalás, de nyilvánvaló, hogy az élettel lehet összefüggésben (életfa), noha a filmben a lélekfa kifejezés hangzik el gyakran. Az ember megkeresheti a természetben a lélekfáját, intuíció útján tudni fogja melyik az övé, saját életét fogja felfedezni benne. Félelmetes a pillanat amikor Jo (Charlotte Gainsbourg) megtalálja lélekfáját, ahogyan ráismer saját magára, saját életére és a fa valóban reprezentálja mindezt. 
Az élet mozgató ereje pedig ott van a természetben, a szexualitás körbe vesz minket, ott van a bimbózó bokrok (!) ágain is. Hogyan lehet az, hogy találkozik két végletes személyiség? Ugyanazon az értelmezési síkon (szexualitás) a két végpontot testesítik meg. A két végpont (asszexualitás-nimfománia) pedig egységben tartja a lényeget. Ezért van az, hogy (látszólag) Seligman (Stellan Skarsgard) és Jo megértik egymást. Jo a materiálisban van otthon (élvezetek hajszolása), addig Seligman az ideológiákban keresi az esszenciát. Azonban mindkettőjük élete a keresésről szól inkább, mint a megnyugvásból. A film végére még az is kiderül, hogy tudatos választáson alapul mindkettőjüknél minden, és végtére is szenvednek helyzetüktől, de másképpen nem tudnak élni. 
Ami elénk tárul az a végtelen magányosság, amelyet a film vége kifejezetten nyomatékosít. Nem feltétlenül a társadalom által kivetettség ami hangsúlyos, sokkal inkább a társadalommal való szembemenés tudatos választásán van a főhangsúly. 

Számomra így állt rendszerbe a történet, Trier önmaga motivációit jeleníti meg a filmben, akár úgy is fogalmazhatunk, hogy ez Trier élete, története. Ebben a keretben pedig az életműösszegzést megjelenítő jelenetek is értelmet nyernek. 
A végére pedig egy erősen szubjektív megjegyzés: a film szimbolizmusa kétségkívül mesteri, de ugyanakkor mesterkélt is számomra, a film a maga grandiozitásával elég alaposan túl lett gondolva, a kevesebb több lett volna.

5/10

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése