2014. március 2., vasárnap

You're Next

Sokszor elgondolkozom azon miért is jó nekem a horror? Nagyjából tisztában vagyok vele, csak nem gyilkolászhatom le a klienseimet, szóval arra gyanakszom ez egyfajta passzív-agresszió nálam, amely időszakosan kíván valamilyen levezetést. A recept azonban nem ilyen egyszerű, mert igénylem a furfangot a történetben és amennyiben sablont kapok, még rosszabb a helyzet mint előtte: rögtön ölök! Ezért is bánok óvatosan az újdonságokkal, ugyanis valljuk be igen ritka mostanra az eredeti értéket hordozó alkotás. Az már csak személyes passzió, hogy jómagam inkább az európai, azon belül is leginkább a francia horrorokban látok "másságot".

Jelen esetben ebből a nézőpontból az Ils-el tudok párhuzamot vonni, hiszen az alapvetés hasonló: egy családra rátámadnak a saját nyaralójukban ismeretlenek. Persze egyéb home invasion filmet is lehetne említeni, de az Ils-hez hasonlóan itt is érdekesen alakulnak az események. Nem is tudom, tulajdonképpen maga a fordulat nem nagy szám, de teljesen megváltoztatja az események láncolatát (persze a gyilkolászások maradnak), azonban az indítékok tükrében az egész komikussá válik. Ettől függetlenül ötletes a fordulat, mert csak kapkodjuk a fejünket mi is történik, mert igencsak gyorsan történik minden, nincs idő szusszanásra. Azon már fel sem húzom magam, hogy szinte az összes horror klisé felsorakozik a filmben, de legalább támpontot adnak, nem ugrik ki a szívünk a helyéről. Egy kicsit úgy érzem nagyobb feneket kerítettek ennek mint ami, de még így is jobban működik mint bármelyik az utóbbi két év amerikai mezőnyéből. Klisével ugyan tele van, de van benne még pont annyi furfang amely nem riasztja el az amcsi átlagkatonát, és ami miatt a hozzám hasonló európai álsznobnak élvezhetővé válik. Furcsa viszony ez, mert tulajdonképpen tettszett és jól szórakoztam rajta (végül is egy jó horrornak ez a célja), ugyanakkor tisztában vagyok a film korlátaival is, amely azonban ront az élményen. Egye fene ennyi:

6,5/10

5 megjegyzés:

  1. Én óriási horror fan vagyok, de amit pont nem szeretek, ezek a "családra/párra támadnak az idegenek" típusúak. Nekem ezek nem horrorok, csak áll horror. És általában idegesítőek is nekem ezek a fajták. Pl. Utolsó ház akármerre, Eden Lake.
    Nekem a jó horror minimum ott kezdődik, hogy van benne természetfeletti. :) Amúgy épp most láttam a Possession-t de egy dög unalmas klisé halmaz volt. Ellenben családi drámának egész hangulatos volt, úgyhogy egyszer elment. Amúgy pont azért nem néztem meg ilyen sokáig ezt sem, mert a megszállós horrorokat sem szeretem, mert többnyire kész kabaré az egész. De az Ördögűző azért alap, azt bírom. :) Bár ezt is inkább csak korstílusa és hangulata miatt, mert valljuk be, elég unalmas alkotás, de legalább még eredeti.

    VálaszTörlés
  2. Ja a Possession számomra is családi dráma volt inkább (dán rendező), de egynek tényleg elment. Én meg pont ezeket az "állhorror"-okat szeretem inkább, a természetfeletti engem annyira nem köt le. Bár két éve a Ház az erdő mélyén tettszett, de azért mert jó fordulat volt benne, amolyan Kockás (mert hogy ugye az is alap). Valahogy ilyen szinten jobban szeretek a realitás talaján maradni, mert számomra az sokkal hitelesebb rettegésnek hat, ha tudom hogy tényleg akár én is kerülhetek ilyen helyzetbe. Régebben nem igazán voltam válogatós, jöhetett minden Freddy és Jason meg a többiek. Az új Jason filmet meg is néztem vagy két éve, de nem volt ugyanaz mint serdülőként. Ebből adódóan az új Rémálommal már nem is próbálkoztam. Számomra még mindig a franciák fogják meg ezt a legjobban, de mint korábban írtad azt bírni kell!

    VálaszTörlés
  3. Az új Jason nagyon szar, de az új Freddy viszont nagyon korrekt lett, azt ajánlom. Az eredetik viszont mindenkori kedvenceim.

    VálaszTörlés
  4. Igen az eredetikkel valahogy én is hasonlóképpen vagyok, bár asszem erről diskuráltunk már korábban. Bár az is tény, hogy tiniként én sem fanyalogtam ennyit, akkor még a Lost Boys is fergeteges horrorként hatott. Ha már itt tartunk, volt két éve valami Csernobil-os horror, agyzsibbasztó hangulatomban lehet azt fogom legközelebb választani, ami gondolom már elég b. De ha nem akarok annyira "lealacsonyodni" talán a World War Z-t vállalom be, azzal többnyire elégedettek voltak ismerőseim. De egyenlőre egy időre megint elég a jóból :)

    VálaszTörlés
  5. A Csernobil kellemes volt, ajánlom. Egyedül a vége hagy rossz szájízt, de hangilatra nagyon jó. Bár nem láttam a WWZ-t, de már a trailer meg a kritikák alapján is kimerem jelenteni, hogy egy szánalmas akció szarság, aminek semmi köze a horrorhoz.

    VálaszTörlés