2014. március 27., csütörtök

Neneh Cherry - Blank Project

Neneh Cherry utolsó szóló lemezét 1996-ban jelentette meg Man címmel. Azóta ugye akár már egy gyermek is felnőtté válhatott, tehát nem kicsi elvárások elé nézhetett a svéd énekesnő a Blank Project albummal. Noha egyébként helye közel aktív volt az elmúlt évtizedben, hiszen családi vállalkozásban nyomott egy kollaborációt is, illetve egy jazz projekt részese is volt (Neneh Cherry and the Thing), ezekkel mégsem ért el olyan átütő sikert mint az 1989-es Raw Like Sushi-val, az 1992-es Homebrew-val vagy az említett Man-nel (1996). Ennek ellenére a jazz projekt komoly kritikai sikereket ért el, ahol az énekesnő bizonyította sokoldalúságát, beskatulyázatlanságát. Pedig a Sushi igencsak egy mainstream pop album volt, de már itt érezhető volt az egyéniség emögött. Pedig akkor tájt igencsak sok hasonló stílusú formáció versengett, ez az időszak a Salt'n' Pepa-k korszaka volt, ahol egy vagány csaj az éneklés mellett "rap"-elni is elkezdett. A soron következő album sem állt távol az első univerzumától, de kezdett minden letisztulni. Aztán 1996-ban csak bámultunk mi is történt. A Man egy nagy gondossággal kidolgozott érett nő albuma volt, ahol leginkább a trip-hop hatások érződtek a leginkább. A "földalatti" és a mainstream határán egyensúlyozott a lemez, a Tricky-vel történő közös munka igen csak rányomta a bélyegét (a Together Now Tricky 1996-os Nearly God albumán is szerepel).

A 18 évvel későbbi Blank Project is igencsak sötét tónusú, akárcsak elődje a Man volt. Az egyensúly itt is központi téma, hiszen a dalokon érződnek, hogy ezek elsősorban pop dalok, de egyik sem nevezhető éppen rádióbarátnak. A hangszerelés igencsak homogén, ennyire minimál hangzású albumot Cherry még sohasem hozott össze. A ritmus szekció szinte teljes egészében élő a lemezen, ebből adódóan rengeteg a meglepő megoldás, amely egy egyfajta jam hangulatot áraszt. Valószínűsíthetően nagy hatással volt az énekesnőre előző kollaborációja és ezeket egyszerűen átörökítette erre a korongra szerencsére szelídített formában. Mert azért ezek a dalok mérföldekre vannak a jazz-től, de a hatás viszont ordít róluk. A másik dolog amely elismerésre méltó, hogy erre a minimál alapra énekli a vokált és pusztán a hangjával és a ritmussal képes atmoszférát teremteni. Ehhez persze hozzájárul még egy-egy hangminta, amelyet mesteri pontossággal tudnak a lehető legjobb helyre beilleszteni és ettől szinte végig úgy érezzük, hogy sodródunk és ebből a sodrásból nem is nagyon akarunk kikerülni. Az album Four Tet segédlete mellett készült, amely pont a hangok-dallamok használata terén érződik ki leginkább, főleg a Weightless végén kiteljesedő őrületben. Leginkább a blues-t, a trip-hop-ot, az r'n'b-t és a break beat-et lehet vezér hatásként megemlíteni az album kapcsán méghozzá egy jazz-jam keretben, mégsem lerágott csont formájában kapjuk meg ezeket, hiszen az élőhangszerelés teljesen újraértelmez mindent. Cherry-n nagy lehetett a nyomás, ennek viszont semmi jelét nem érezni. A dalok a lehető legnagyobb természetességgel szólnak, nincsenek túlbonyolítva, tehát érvényesül a közhely: a kevesebb valóban több. Ennél lecsupaszítva talán már csak egy acapella lehetne. Az album a legminimálabb track-el kezdődik (Across the Water), amelyet kontrasztként a pörgős tört ritmusú Blank Project folytat. Általánosságban elmondható, hogy az albumon a tempók kontraszjával játszanak végig. A záró Everything kezdeti egyszerűsége a végére a hangmintáknak köszönhetően már-már pszichedelliába torkollik, csak hogy reprezentálja az egyensúly-kontraszt koncepcióját.
Meg vagyok arról győződve, hogy ez az énekesnő eddigi csúcsteljesítménye. Azt azért megemlíteném, hogy mindig kitűnő producereket választ maga mellé, és ez a közös munka minden fél részére inspiráló volt, ez bizony érződik a lemezen. Az album színvonala mégsem egyenletes, a közepére egy kicsit leül, aztán újra beindul. Talán ez az egyetlen amely kritikaként megfogalmazható.
Méltó visszatérés ez, olyan ami nem csak a múltat idézi meg, hanem a jelen hatásait is feldolgozza egy sajátos szűrőn keresztül, és ezáltal alkotói perspektívát is teremt.

7,5/10

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése