Nyolc év várakozás után itt az új
album. Valami brutális felhajtás közepette érkezett meg, amely picit megrettentett,
mert az esetek többségében a belbecs tökéletlenségét kompenzálja. Ha őszinte
akarok lenni, ez az őrület akár lehet jogos is, bár azt kétlem, hogy nem a
véletlen faktor az, amely ezt befolyásolta. Egy ilyen hype körül ugyanis a
kritikusok és a zenehallgatók reakciója is kiszámíthatatlan, és ebben az
esetben bizony ugyanazt gondolják az albumról: jól sikerült. Véleményem szerint
sincs nyoma a fent emlegetett kompenzációnak, a Daft Punk az új albumával ismét
színesítette az egyébként gazdag életművet.
Amikor valahol a kilencvenes évek
derekán megjelentek a monoton house alapú track-jeikkel, az különböztette meg
őket többek között a többi hasonló zenekartól, hogy a dallamokra több hangsúlyt
fektettek. Noha alapjában véve az első albumuk a Homework nem éppen lett egy
könnyen fogyasztható darab, mégis megvolt ott is a próbálkozás a slágeresség
irányába és az eredményes is volt, hiszen ismertekké váltak. Közel sem volt az
album tehát slágeres a maga fortyogó-pattogó elektronikájával, techno-jával. A
2001-es második Discovery albumuk a slágeresség szempontjából mintadarab lehet.
Ami kísérlet volt a Homework-ön (egyébként véleményem szerint sikertelen), az
itt jóval hangsúlyosabb lett, és noha a késői hetvenes éveket megidéző és azt
digitálisan újraértelmező hangzás forradalmi volt, mégis az esetek többségében már-már
szirupos popdalok születtek. Végül is a Homework tökéletes ellenpontja lett. A
2005-ös Human After All szerencsére szakított a pop-al, és a Daft Punk
meglepett minket egy mesterien hangszerelt elektropunk albummal, ahol már nyoma
sem volt annak a szempontnak, hogy befogadhatóbbak legyenek, szemben ugye a
Homework-kel. Ebben a konstellációban tehát az foglalható össze, hogy a
korabeli house, acid house szcénából azért emelkedhettek ki, mert közelítettek
a dallamosabb hangzás felé, ugyanakkor a dallamosság rabjaivá váltak, amelyet
szétrombolni csak egy antipop albummal tudtak.
Végtére is robotok vagy emberek?
Ebben a megközelítésben a Random Access Memories-ig tiszta a kép. A Daft Punk
egy digitális világot alkotott magának. A Human After All önellentmondása ennek
a digitális világnak a tökéletesre fejlesztése. Levonható volt a következtetés:
robotok. A RAM ezt a kérdést összezavarni hivatott, vagy talán pontot tenni a
végére. Ugyanis ez az album mondhatni majdnem teljesen élő hangszerelést
használ. Ez a zenei koncepció tehát humanizálja, egyszersmind dedigitalizálja a
Daft Punk zenéjét. Az élő hang és hangszerek, a kórus, a nagyzenekari betétek
mind-mind ezt a koncepciót hivatottak demonstrálni. Mindemellett a koncepcióba
az is beletartozik, hogy könnyedén emberekké váljanak és ez leginkább úgy
lehetséges, hogy jó dallamokat írnak, amely eljut mindenki szívéhez, lelkéhez.
Egye fene: emberek. Itt van tehát ez az életműben megjelenő koncepció, amely
jelen albumon teljesedik ki grandiózus formában. A maga egy és negyedóra
játékidő monumentalikussága remélem végérvényesen pontot tett erre a kérdésre
és végre eljutottunk a digitalizált humanizációtól (Discovery) a humanizált digitalizációig
(Random Access Memories).
A Daft Punk egyetlen gyengesége
véleményem szerint, hogy nehezen megy neki az album keretben való gondolkodás.
Egyszerűen képes arra, hogy kirobbanóan jó számokat ír, mégis album keretben
nem működik ugyanolyan jól a dolog. Ha belegondolunk, kezdetben a feltételek
pedig adottak voltak, a kilencvenes évek közepén még hol voltak a digitális dal
letöltések. Emellett ki is találtak maguknak egy image-koncepciót, amely
keretet adott a későbbi megjelenésekhez. A 21. században bizony sok szempontból
nehezített az albumegység kialakítása, és ez érződik a mostani albumon is. Nem
teljesen koherens, mégis ezen van a legtöbb dalokat összetartó erő az összes
album közül.
Ez a gyengeség tehát tovább van örökítve, de kihallható egyértelműen ezirányú
fejlődésük.
Az album maga igen változatos.
Alapjában véve a hetvenes évek hangzásvilágát vették elő. Az a fajta klubzene
egyébként már élte reneszánszát a kilencvenes években (The Bucketheads, Robin
S, stb.). A funk hatások túlsúlya jellemző leginkább. Egyébként tény, hogy
túlsúlyban vannak a hetvenes évekbeli hatások, mégis azt kell mondjam, ez egy
korszaklenyomat. Érzek benne kilencvenes éveket is jócskán, de ott vannak azért
a nyolcvanas évek is. Az orgona miatt még akár a hatvanas éveket is meg lehet
erőszakolni. Ez így albumon egybegyúrva sem kis teljesítmény, de sokszor egy
track-en belül jelennek meg ezek a hatások. Aztán két részre oszthatóak a
dalok. Vannak az instrumentális-torzított hangos, és a vendégénekesek által
felénekelt dalok. A feat-es dalok többsége igazi sláger. Pharrell Williams
nevét meghallva temetni kezdtem az egészet, mégis azt kell mondjam, hogy negatív
előítéleteimet maximálisan szétrombolta. Az instrumentális dalok pedig a
merengősebb fajták, mondhatni a Daft Punk-nak azt az oldalát képviselik,
amelyet én jobban kedvelek (Homework, Human After All). Az ismétlődés és a
chill nyomja rá a bélyegét ezeknek a daloknak. Ezek kevésbé slágeresek, mégis
emberközeliek. Érződik sokszor egy olyan 70’s romantikus musical feeling a
dalokon, amely pozitív érzéseket szabadít fel az emberben. Legjobban a korai
Kate Bush albumok feelingje közelíthető hozzá. A jó értelemben vett giccs
elengedhetetlen tartozéka a zenekar repertoárjának. Az albumon ez a legtöbb
esetben el lett találva. A legjobb példa erre a Giorgio by Moroder funk-ból
kinövő eurodance-e, amely győzelmi mámortól átitatott szimfónikus eufóriában magasodik, és ha azt
gondolnánk ez nem fokozható, akkor tévedünk. Ugyanis társul hozzá jam-ezgetős
alapra írt basszusgitár-szimfonikus giccsparádé agymenős téma….és a kevesebb nem több
ebben az esetben. Ugyanakkor ez a giccs már nem működik a Touch-ban, Paul
Williams modoros hangja, musical feeling, jazz-swinges funk őrület kórussal,
meg miegymás…ez már számomra cukorszirupossá vált. Az album kezdése igen erős,
a gitártéma agyameldobom kategória. Az album íve szépen kerekedik felfelé: az
Instant Crush-ban (a gitártéma itt is agyameldobom), majd a Lose Yorself to
Dance-ben csúcsosodik. A Touch-ot én mindenképpen mélypontnak érzem, a
változatossága ezt az érzésemet még erősíti, nem hagy időt arra, hogy az adott
témát befogadjam. Gyengébb pillanataimban érzek benne fantáziát. A Get Lucky
után azonban ereszkedik az ív, és eljutunk a következő mélypontig a
Motherboard-ig. A vezértéma ígéretes, de nem tartja fönn a figyelmet
változatossága ellenére, még a futurisztikus hangzása ellenére sem. Itt is ez a
túl sok minden, de az arányok nem stimmelnek. Szerencsére azonban a megtorpanás
után újra felfelé ívelünk, ahol a csúcspont egyértelműen a Panda Bear
közreműködésével felvett Doin’It Right a maga tört ütemével. A Contact nem ront
az élményen, de nem is emeli azt, a koncepció tökéletes lezárása. A földre szállt
űrhajó egyszersmind nyomatékosítja az emberekhez való tartozást, talán az
otthonra lelést. Az album színvonala tehát nem egyenletes, de a Daft Punk
betegséghez viszonyítva a legegységesebb korong. Visszaadták a zenéhez az
életet, ezzel ismét maradandót alkottak. A Daft Punk nyolc év után képes volt
megújulni, az innováció még mindig érződik a zenéjükben és ez hatalmasat húz az
összképen. Ráadásul tették ezt úgy, hogy ismét befogadhatóbb formulát vettek
elő, igényes popzenéket írtak. A koncepcióban már csak egy kérdés maradt: a
merre tovább?
8/10
Na Te sem fogtad vissza magad, ez is jó terjedelmes lett, szerencsére. :) Jó volt olvasni! Szeretem a hosszú írásokat.
VálaszTörlésVicces, én eredetileg beleírtam a kritikámba, hogy "akár mondhatnánk a Motherboard-ra, hogy az egyik legjobb szám..."stb. :) De végül azért is húztam ezt ki a kritikámból, mert szinte nem is tudok kiemelni az albumról.
A következő album amúgy remélem megint valami befogadhatatlanabb lesz. :)
Igen ha nem tudsz kiemelni az kettőt jelenthet. Egyenletesen, jó vagy rossz. Számodra tökéletesen működik az egész, ennél jobb nincs is. Azt viszont kihagytam én is, hogy a terjedelmét Tori Amos-sel meg lehetne versenyeztetni :)
VálaszTörlésFura önellentmondás, de nekem ezúttal tetszik ez a pop-osabb hangzás....izé erről is volt már eszmecserénk, ha jól emlékszem.....
A terjedelmére meg elfelejtettem kitérni a kritikámban, de valószínű azért, mert nincs vele bajom. Egy nyögve-nyelős hosszú albumnál nagyon tud zavarni a hossz, de a RAM 74 pefce úgy száll el nekem, mintha csak 1 órás lenne max, és abszolút nem fáradok el a végére. Ellenben sajna Tori utóbbi albumairól ezt nem tudom elmondani, mert mindig legalább 5 számmal van több a lemezein.
VálaszTörlésÉs nekem is fura mód tetszik ez a popos hangzás, de egy kísérletibb albumnak azért jobban örülnék kövire - szóval ez valóban ellentmondás. :)