Talán közhely, de a Depeche Mode mindenféleképpen egy
kultikus zenekar, évtizedeket átívelő karrierrel. Éppen ezért bármit is tesznek
le az asztalra, amellett nem lehet elmenni, már csak azért sem mert rajongó
táboruk mind a mai napig ott áll a zenekar mögött, éhezve az újabb koncertekre,
megjelenésekre. A fiúk pedig kisebb-nagyobb kihagyásokkal, de sorra gyártják a
korongokat.
Nehéz egy ekkora életmű ismeretében a szubjektív
benyomásokat rendszerezni, hiszen nyilván való, hogy vannak az embernek kedvenc
korszakai, amelynek hatásait ha felfedezi a jelenlegi zenében, az melegséggel
tölti el. Ugyanakkor számomra az is elvárásként szokott megfogalmazódni, hogy
az életműhöz tegyen hozzá az előadó, hiszen így látjuk (halljuk), hogy merre
tart, az pedig megint csak szubjekció kérdése, hogy az az állomás az ember
komfortzóna határain belül mozog, vagy azokat a határokat döngeti.
Annyi bizonyos, hogy az elmúlt szűk évtized hangzásvilága
hozzám nem állt közel. Véleményem szerint az utolsó album, amely zeneileg újdonságot
hozott az az Exciter volt. A Playing the Angel, valamint a Sounds of the
Universe ugyanazokból a gyökerekből táplálkozott, nevezetesen a 80-as évekbeli
DM hatások voltak erősek ezeken a korongokon. Azt kell mondjam, hogy a Delta
Machine esetében is érződnek ezek a hatások, tehát jelen esetben sincs ez
másként. Azonban teljes mértékben ez mégsem igaz. Erre visszatérek, de előtte
egy kis agymenés.
Létezik zenekarok / előadók életművében egy olyan jelenség,
amikor úgy alkotnak újat, hogy a már meglévő kártyáikat keverik mindig másképp.
Ez számomra egy stresszes jelenség, hiszen kétarcú lehet. Egyrészt válhat
unalmassá, hiszen úgy érzem, ugyanazt hallgatom évek óta, másrészt kijöhetnek
ütős lapok úgy is, hogy ugyanabból a pakliból keverték őket. Tehát nem mindegy
melyikkel állunk szemben. Véleményem szerint egy bizonyos kifutás után jön el
ennek a jelenségnek az ideje, de természetesen ez nem törvényszerű, ez egy
általam kreált gondolati séma.
Szóval a Deltán érződnek a zenekar nyolcvanas évekbeli
hatásai, de durvábbat mondok: ezen a lemezen az életmű nagy része jelen van,
amolyan instant pack-ban. Tehát ilyen értelemben nem különbözik elődjeitől,
akár nevezhetnénk ezt önismétlésnek is. Egy másik értelmezésben pedig mégsem követi
az előző két lemezt a sorban. Az az érzésem, hogy a DM ezzel a lemezzel újítani
szeretett volna a hangzáson. Hangsúlyos lett a mély effektek előtérbe nyomása,
amolyan hard techno sound jellemző a legtöbb dalra. Ugyanakkor a minimál techno
is ott van mellette kontrasztként. Ezt tehát tekinthetnénk újításnak, de én nem
teszem, mert minimál techno-t hallottam már tőlük (Exciter), az előtérbe tolt
mély hangok pedig ahhoz szerintem kevesek, hogy ellensúlyozzák a lemez
önismétlő jellegét.
Önmagukban nézve a legtöbb dal a lemezen igen erős, erősebb
mint amelyek a PTA-n voltak. Véleményem szerint viszont a PTA egyik
jellegzetességét erre az albumra is átörökítették, nevezetesen nincs kohézió a
dalok között. Felmerül a kérdés létezett e koncepció a lemez megalkotásakor? A
SOTU a PTA-nál és a Deltánál is jóval egységesebb volt, és hiába voltak rajta
sablonosabb dalszerkezetek, mint album mégis jobban működött.
A Delta előnye viszont, hogy a dalok cseppet sem sablonosak,
mondhatni merészebbek és ezáltal érdekesebbek. A Welcome to My World kitűnő
kezdés, kevese azoknak a daloknak, amelyek igazán ütős – jelen esetben
hidegrázós- refrént kaptak. Tulajdonképpen az elmúlt szűk évtized legjobban
sikerült, legdepechesebb dala is ezen a korongon található. A Secret to the
End-ben benne van a dinamika, a romantika és szentimentalizmus, mindezt zúzós
alappal tálalva. A disszonáns refrén pedig csavar egyet a dalon, cseppet sem
válik ezáltal sablonossá. A merészség azonban kockázat. Értékelem az újító
szándékot, de hiányoltam a lúdbőröztetős pillanatokat, amelyeket az esetek
többségében a refrénben talál meg az ember. No de nem lehet minden, újító szándék és egy kis szentimentalizmus is, vagy lehetett volna? Véleményem szerint a lemez második
fele sikerült erősebbre. A Soft Touch / Raw Nerve igen kísérleti vállalkozás
volt, mondhatni révületbe ejtő, tiszta pszichedelia. Tetszik benne a rágógumi
effektus, na ez tényleg olyan, amire nem is számítottam. Az Alone kellemes
földöntúli chill-je, a maga űrodüsszeia effektjeivel rögtön a kedvencemmé vált.
Azonban a biztató kezdés után számomra a lemez közepe (Slow, Broken, The Child
Inside) lapossá vált. Ez az a pont, amikor a már hallottuk érzésem van, valami
fülsértő effekttel megtűzdelve.
A Goodbye véleményem szerint ennek az albumnak tökéletes zárása, érzek benne egy kis Dream On utánérzést. Milyen érdekes az nyitó szám volt. A dal refrénjének diadalittas hangulata rabul ejtő.
A Goodbye véleményem szerint ennek az albumnak tökéletes zárása, érzek benne egy kis Dream On utánérzést. Milyen érdekes az nyitó szám volt. A dal refrénjének diadalittas hangulata rabul ejtő.
A Martin által énekelt dalokat várom mindig a lemezeken, az
a fajta érzelemvilág, amelyet ő megtestesít, az nagyon közel áll hozzám,
amolyan ipari Antony Hegarty. Ez a két Martin dal (Universe duettel) talán az
életműben a két legvitatottabb. Ugyan a My Little Universe kísérleti és jól sikerült ütős minimál techno
dal, de semmiféleképpen nem katartikus, mint azt megszokhattuk. A szerotonin a The Child Inside-ban sem
öntött el, talán eddig ez az általam leginkább nem kedvelt Martin dal.
Összegezve az album egyenetlen színvonala ellenére kellemes
élményt nyújtott, tökéletesen beleillik az Exciter óta megkezdett útba, ezen az úton kétségtelenül nem sereg hajtó. Jelen
esetben sem tudták a paklit úgy keverni, hogy egy Istenigazi ütős lap kerüljön
felülre. Azt gondolom a Deltával kaptunk hideget és meleget is, és ezáltal teljesen
rendben is van. Azonban Delta Machine-on hiába vannak jó dalok,
szétesnek koncepció hiányában. Illetve mégis van egy koncepció, az önismétlés
arany középút kereteit túllépni próbáló koncepciója, amely mindenképp
üdvözlendő, és értékelendő, de ez vagy eltalál az ember szívéhez, vagy nem. Jelen esetben kevésbé.
6/10
Azt hiszem nekem jobban tetszik az album, mint Neked. :) Amúgy jó írás!
VálaszTörlésRemélem nem gondolod azt, hogy ez negatív vélemény. De tényleg azt gondolom, hogy azon túl, hogy ez egy jó album, számomra nem kirobbanó, de már vki megfogalmazta, hogy talán már nem is várhatunk többet. Ezt viszont túlzónak találom, mert érződik a DelMa-ban is a potenciál, de itt jön az egyén aki hallgatja. Nekem több merészséget és több romantikát is elbírt volna, de nem vagyok abszolout csalódott.
VálaszTörlésSzerintem is hülyeség ez a "nem várhatunk többet" szöveg. Valakik már elve negatívan állnak a DM-hez, mert leragadtak a múltban. Én pl. a PTA-val ismertem meg a DM-et, és mai napig az egyik kedvenc albumon, nagyon durva lemez. Nekem a Delta is szinte kirobbanó. A SOTU-hoz képest viszont bőven merészebb és "romantikusabb".
VálaszTörlésGondolom, azt kivetted a dologból, hogy a PTA nem a szívem csücske, úgy az egész Exciter utáni korszak egyre kezd már nem az én világommá válni. Én a DelMa-t már most kijelentem, hogy jobban kedvelem a PTA-nál, már jóval többet hallgattam. Nem tudom neked megmondani, miért nem kedvelem (hozzá teszem "annyira") az Angel-t, talán mert csak az első fele jön be, a mozgalmasabb. Lehet ezzel a töréssel valahogy nem tudtam mit kezdeni. Pont ma hallgattam meg a SOTU-t, fura én meg ezen érzek több romantikát :) A SOTU egyébként valószínűleg a space hangzás miatt van jobb helyen, a DelMa-n is pont ezek az effektek tettszenek állatira. Basszus magamnak mondok ellent: ez nem újítás!!! :D
VálaszTörlésNyugi én is sokszor mondok ellent magamnak, ezért már megkaptam a magamét a Björk fórumon is. :) És én is megdöbbenek azon, hogy pár évente mennyire megváltozik a véleményem valamiről. Persze nem minden esetben és nem mindenről, csak vannak ilyen esetek.
VálaszTörlésA SOTU-t pl. pár éve még imádtam (bár visszaolvastam most a fórumon, és láttam, hogy eleinte nem voltam oda érte), most meg hirtelen rájöttem, hogy elég gyenge és a DM-hez elég méltatlan lemez (vagyis visszajutottam ahhoz a véleményemhez, amit első hallgatás után éreztem), amire a Delta csak ráerősít, sokszorosan.
Viszont abban egyetértünk, hogy az Exciter utáni sound már nem túl jó irány, legalábbis a SOTU-tól kezdve. A PTA még teljesen rendben van nekem hangzásra is, de a SOTU műanyag űrhangjai már nem valami jók, amiket az új albumon már kifejezetten nem szeretek. Egyrészt mert már önismétlés, és pl. egy Goodbye-ba már rohadtul nem is illik bele a rockos hangzáshoz az a Peace-es csilingelés. De szerencsére ezek nem rontják le nekem a Delta-t, csak feleslegesnek tartom ezeket a plusz effekteket.
Bakker én meg töröltem az előbb a saját válaszomat. Leírom újra. A PTA-t elővettem tegnap, és érdemben még mindig ugyanazt gondolom róla. De....érdekes módon az I Want It All, amelyet korábban nagyon nem kedveltem, a Martin-os résznél "lúdbőröztetett". Ezt most én sem nagyon értem :) A Delta és a PTA hasonlít inkább egymásra, legalább is abban, hogy nagyon erős számok keverednek - véleményem szerint- gyengébbekkel. A Deltán sokkal több a jobb dal, és emiatt jobban is kedvelem. Szóval a lényeg: mást kedvelünk inkább az életműből, de ez a lényegen nem változtat, szeretjük a DM-et.
VálaszTörlésAz I Want It All pont talán az egyetlen szám a PTA-n amit nem igazán kedvelek, de nem is utálom. :) Kellemes szám csak.
VálaszTörlésSzerintem nálam is úgy fog alakulni a Delta, hogy ezen van több jobb szám, mint a PTA-n, de az meg hangulatilag erősebb album szerintem, meg sötétebb is, és én azt imádom, ha valami sötét, melankolikus.